h1

Historiske bilder

fredag 28. november 2008

For kort tid siden lanserte Universitetsmuseene en fotoportal med kulurhistoriske fotosamlinger.

Bergen Museum, Kulturhistorisk museum i Oslo, Tromsø Museum og Vitenskapsmuseet i Trondheim har sammen tilgjengeliggjort et utall bilder på

http://www.unimus.no/foto/

Jeg måtte jo selvfølgelig søke litt rundt om jeg fant noe spennende. Regnet kanskje ikke med å finne all verden annet enn bilder fra relevante steder. Fant bilder fra bryggerekken i Namsos, men ingenting fra Otterøya der pappa er fra.

Skjermbilde fra unimus med et av bildene som viser mamma

Skjermbilde fra unimus med et av bildene som viser mamma

Så vendte jeg oppmerksomheten mot mammas hjemplass og søkte etter «oppheim». Her var det mange bilder, men særlig to-tre stykker fanget min oppmerksomhet. Liknet ikke det veldig på…

… meg selv?

Det kunne jo ikke være noen andre enn mamma på det bildet fra 1955? Jenta var kliss lik meg sånn som jeg så ut på den alderen! Helt sært å finne. Mamma er på bildet sammen med tre av sine mindre søsken, og er ca. 6 år på bildet.

Skjermbildet til høyre viser et av bildene. Her er det fire barn. De er (f.v.) tante Astrid, tante Sigrun, mamma Gudveig og onkel Tormod.

Motiv-teksten i unimus sier:

Gransking av bygdehandverket på Vestlandet. Urde, Oppheim s., Vossestrand p., Hordaland

Wow! Utrolig stilig. Her har det altså kommet forskere fra Bergen for å ta bilde når morfar bygde huset. Her var det mest bilde av stein, men hvis det er interessant, så ok. Det virker egentlig som om fotografen var vel så interessert i å ta bilde av småjentene… men så var de jo søte også da🙂

[Edit: jeg sendte spørsmål til Unimus om bildene, og fikk svar. Les svaret her]

Legg igjen en kommentar

