h1

Punktert *pffff*

onsdag 3. desember 2008

Usj. Heiv meg inn i bilen i går morges (tirsdag), men kom ikke lenger enn ca. 7 meter. Bilen oppførte seg ikke akkurat som den pleier og skjenet til høyre. Jeg rygget tilbake og sjekket høyre framhjul.

Joda. Punktert! 17!

Utmerket!

Da var det bare å springe til bussen (har heldigvis klippekort, så jeg slapp å tenke på kontanter som jeg aldri har). Sende en melding til jobb om at jeg ble forsinket, og starte den lange bussreisen til Lade. Jeg kjenner jo ikke busstidene lenger. Det var noe annet da jeg gikk på skole her i 96/97. Da kunne jeg busstidene på rams til veldig mange av rutene. Men ikke nå. Så jeg ventet vel ca. en halvtime… Ok da… 5-10 minutter. Det var kaldt!

Buss nummer 8 kom sigende. Det var faktisk ikke så mange ombord selv om klokka bare var litt over 8. Bare én på hvert dobbeltsete i hele bussen bortsett fra helt bakerst til venstre, der satte jeg meg. Bussjåføren var også hyggelig.

Underveis funderte jeg på hvor jeg skulle bytte buss. Jeg må over på buss nummer 4 som skal videre til Lade. Første alternativ er Professor Brochs gate. Siste alternativ er Munkegata.

Å vente på en av innfartsstoppene inn til byen kan noen ganger være en spennende øving. For bussene kommer hele tiden. Det er ofte vanskelig å se hvilket nummer de har, og når det kommer så mange etter hverandre, så virker det ikke som de tenker på at jeg kanskje ikke bare skal inn til sentrum, men skal videre med en bestemt buss. En gang opplevde jeg at mens jeg ventet på 4’ern, så stoppet det to andre busser på stoppen jeg stod. Og så kom 4’ern… og kjørte forbi… Måtte da springe og hoppe på en av bussene som stod foran meg. Da var jeg ganske sur. Det var surt og kaldt den dagen også.

I midtbyen kommer det litt an på hvilken buss jeg kommer med. For noen ganger må jeg da gå et stykke for å komme til holdeplassen til buss nummer 4. Det pleier også å være mye flere folk som skal på der.

Alt dette satt jeg og tenkte på mens jeg satt på 8’ern på vei mot byen. Det endte med at jeg hoppet av på første alternativ, Prof. Brochs gate.

Sjekket såvidt timetabellen, som er en fruste-bloggpost i seg selv i all sin håpløshet, og oppdaget at det skulle komme en buss om få minutter. Ventet kanskje 5 minutter her også, så kom jeg på å se etter om det var noe med liten skrift der. For det var nemlig 5 busser den timen, men bare 4 den neste. «Du skal se at den neste nå bare skal til sentrum», sa jeg til meg selv. Og som tenkt så oppfylt. Joda. Der stod det en fotnote om at den bussen skulle bare til sentrum. Da var jeg jo egentlig like langt der jeg stod.

Så da var det bare å hoppe på den første bussen som kom, det var nr. 36, og sitte på til byen, og håpe jeg rakk en 4-er videre og slapp å vente et kvarter i byen. Så irritert som jeg var på det tidpunktet, antok jeg nok at det var det siste som kom til å skje 🙂

Men lykken var endelig på min side, og jeg rakk akkurat neste buss. Måtte springe en busslengde, men jeg kom i alle fall med. Og kom meg på jobb 30-45 minutter etter planen.

Skruen i dekket

Skruen i dekket

Heldigvis hentet Jardar meg etter jobb, så jeg slapp på ta bussen hjem.

Men jeg måtte jo gjøre noe med det dekket. Så jeg ville skifte over til reservedekk sånn at jeg fikk fikset det som var ødelagt.

Men det har jeg jo knapt nok rørt siden jeg kjøpte bilen, så det var jo også naturlig nok ganske flatt.

Jardar, engelen min, kjørte og fylte på luft mens jeg passet på bilen som stod på jekk. Jeg kikket også litt på det flate dekket, og oppdaget at det stod en skrue i det. Godt inni. Jeg hadde i alle fall ikke mulighet til å dra den ut med det jeg hadde tilgjengelig.

I dag kjørte jeg forsiktig ned til Dekkpartner på nyhavna. Jeg sier forsiktig, for det er ikke bare bare å miste 25% (minst?) av bremsekraften på vinterføre med glatt reservedekk framme. Holdt meg til de mest traffikerte veiene som holdt lav fartsgrense. Og litt etter 8 gjennom byen er ikke den raskeste ruta, så det gikk fint.

Men så viste det seg at jeg i alle fall måtte bytte begge framdekkene, og helst også dekkene bak, for de var veldig slitte. Ikke ulovlige mht. mønster dybde, men ikke helt bra mht alder og utseende.

Så der for nesten hele ekstralønna for desember. Jaja. Lite å gjøre med.

One comment

  1. […] Skal tru kor lang tid det ville ha teke å kome seg på jobb dersom alle i heile Trondheim skulle bruke buss, slik at ørten bussar kontinuerleg stod i kø i køyrefeltet i påvente av at busslomma vert ledig (i den grad bussane altså stoppar dersom den aktuelle busslomma er oppteken). […]



Legg igjen en kommentar

