h1

Jeg bestod tenåringslydtesten

lørdag 28. februar 2009

passed

Så er det altså bekreftet. Ungdommen har ikke helt sluppet taket i meg ennå.

Jeg klarte å høre den høyfrekvente lyden som de har på http://trainhorns.net/sound/

Etterhvert som man blir eldre, så mister man evnen til å høre de høyeste frekvensene. Noen butikker som har sett seg lei på forstyrrende ungdommer som henger ved inngangene og skremmer andre kunder, har brukt slike høyfrekvente, irriterende lyder for å jage dem bort. Eldre mennesker hører ingenting, mens ungdommene flykter. Effektivt.

Lyden som jeg hørte på Train Horns var på 15 000 Hertz, i følge Jardars lydprogram. Da vi testet litt til, så fant vi ut at jeg såvidt klarte å høre en lyd på 18 000 Hertz. Ikke så verst det.

Men jeg håper det ikke blir populært å jage bort ungdommer på denne måten fra områder jeg beveger meg. I alle fall ikke med det første.

Legg igjen en kommentar

