h1

Kjip chip…

lørdag 27. juni 2009
Let, og du skal finne chipleseren under

Let, og du skal finne chipleseren under der et sted.

For noen uker siden fikk jeg nytt bankkort. Med chip som jeg fikk vite at jeg for framtiden måtte bruke der det var mulig. I den første tiden glemte jeg meg stadig vekk, men da jeg hadde dratt kortet i magnetstripeleseren fikk jeg beskjed av terminalen om å «prøve chip».

Prøve chip, ja. Tidligere har betalingsstedene vært nødt til å klistre lapper på terminalene som sa «stripe til høyre» ,  «stripe til venstre» eller «stripe denne veien», for dette var forskjellig alt etter hvem som hadde produsert dingsene.

Og nå ser det ut til at de må gjøre det samme med chip-leseren.

Først må man finne chip-leseren, da. På noen terminaler er den godt gjemt helt nederst, og du må bøye deg ned for å se om du treffer hullet som kortet skal inn i. På de fleste terminaler jeg har vært borti, så skal man stikke kortet loddrett ned ved siden av den påklistrede Dymo-lappen hvor det står «CHIP MOT DEG».

En «CHIP <u>MOT</u> DEG»-terminal

En «CHIP MOT DEG»-terminal

Men idag kom jeg over en ny type igjen som lignet på en «chip mot deg»-terminal. Men idet jeg skulle til å stikke inn kortet mitt, sa damen i kassa: «du må snu kortet».

Og, sannelig. Der var det klistret en Dymo-lapp, ja, som sa «CHIP FRA DEG».

Hvorfor kan ikke de som lager terminaler bare bli enige om en standard? Alle som jobber på butikker og andre betalingssteder må jo etterhvert være møkk lei av å måtte si «snu kortet», «andre veien», «chipen fra deg», «stikk det inn der» til annenhver kunde. Jeg ville i alle fall blitt det.

Legg igjen en kommentar

