h1

Merkelig trafikkmanøver

mandag 16. november 2009

Det er noen uker siden jeg la merke til ham første gang. Ja, ikke at jeg er er 100 % sikker på at det er en «han», men han kjører en mørk mercedes og profilen så mannlig ut.

Jeg var på vei til jobb en morgen, klokka var litt før 08.30, og jeg kjørte ned bakken fra Risvollan mot Nardo. Ut fra en sidevei fra venstre kommer det plutselig en mørk mercedes, han bremser litt, men bestemmer seg for å hive seg ut i veien rett foran meg. Jeg må bremse og ser i speilet bak meg at der er det fri bane, så han hadde sannelig ikke tapt mye tid på å vente til jeg var passert.

Jeg fikk en følelse av at han hadde det fryktelig travelt. Men noen få hundre meter senere stopper han plutselig opp på bussholdeplassen ved Nardo-senteret. Idet jeg kjører forbi tenker jeg at han kanskje har en passasjer som skal rekke en buss. Da kunne jeg forsåvidt forstå at han var stresset, og jeg tenkte ikke mer på det.

En dag eller to senere gjentar hele opptrinnet seg. Han hiver seg sannelig ut i veien rett foran meg igjen så jeg må bremse, og han slakker av ved den samme bussholdeplassen. Men denne gangen ser jeg at han ikke har noen passasjer, og jeg ser også at han slett ikke stopper ved holdeplassen. Nei, han svinger opp på fortauet og inn en liten gangvei som fører inn til parkeringsplassen foran Nardo-senteret. Der kjører han inn langs senterbygget.

Jaha? Så han har det så travelt om morgenen at han ikke har tid til å kjøre de få metrene ekstra, langs bilveien, til krysset som er like der framme, for å komme inn til senteret? Snålt. Virkelig snålt.

Jeg kjører sjelden til nøyaktig samme tid hver morgen, men jeg så dette opptrinnet i alle fall to-tre ganger til i løpet av de neste par ukene. Mørk mercedes med dårlig tid som svinger ut i veien med dårlig sikkerhetsmargin, opp på fortauet og inn på parkeringsplassen til Nardo-senteret.

I det hele tatt ganske pussig.

Så her for noen dager siden lå jeg litt lenger bak (han hev seg inn rett foran en bil et stykke foran meg), så jeg kunne se hvor han egentlig kjørte etter at han svingte opp på fortauet ved bussholdeplassen. Jo, han kjørte forbi parkeringsplassen, ut til venstre, og så inn igjen på den samme veien jeg skulle, ut mot E6, men han unngikk dermed hovedkrysset som jeg stod i, og som det gjerne tar litt tid å komme seg ut av.

Han sneik altså i køen! Den sniken!

Vel, denne dagen tjente han kanskje bare et par billengder på snikinga, men jeg må si at jeg ble ganske matt! Er det mulig? Kjøre over fortau og gangveier bare fordi du ikke gidder å stå i en liten kø ved et veikryss?

Jeg kan kanskje legge til at køen enkelte dager er en god del lenger enn denne aktuelle dagen, men da starter man jo heller hjemmefra et par minutter tidligere, eller hva? Men denne fyren virker å ha konstant dårlig tid, og uansett om køen er kort eller lang, så tar han den «snarveien» over fortauet.

Jeg har vurdert å sende en e-post til politiet og anbefale dem å oppholde seg på parkeringsplassen ved Nardo-senteret litt før kl. 08.30 en morgen. Da skal de få et bemerkelsesverdig syn. Men de har sikkert andre ting å holde på med. Og akkurat den dagen dukker han sikkert ikke opp. Den vanlige (u)flaksen, vet du.

På fotoet under har jeg tegnet inn både den kjøreruta en vanlig lovlydig borger (som meg) skal følge gjennom krysset ved Nardo-senteret, og den ruta som sniken bruker. (Foto: sesam-kart)

Merkelig trafikkmanøver

Rød strek angir den ulovlige «snarveien», blå strek angir den lovlige kjøreveien. Punkt 1 og 2 på den røde streken viser hvor langt jeg så ham kjøre de to første gangene.

Legg igjen en kommentar

