h1

Advarsel: Ikke bestill billetter til Hurtigruten på nett

torsdag 7. januar 2010

Det er nemlig farlig for lommeboken din! Det fant jeg ut etter å ha brukt ganske lang tid på å forsøke å bestille en distansereise med retur.

Først forsøkte vi å bestille på nett, på hurtigruten.no. Men samme hva vi forsøkte, så fikk vi ikke den endelige totalsummen til å stemme.

I følge prissidene skulle det koste 811 kroner per person per vei for billettene. Vi var to personer. I tillegg kom det lugar på 239 kroner per person per vei. Vi skulle også ha med bil. Det ville beløpe seg til 547 kroner hver vei. Og vi bestilte ikke mat på forhånd. Dette skulle jo bli et ganske enkelt regnestykke skulle en tro. 811*2*2+239*2*2+547*2 = 5294,-. Det er jo i utgangspunktet en ganske stiv pris.

Dette er alt du får vite.

Når jeg har gjort alle valgene og skrevet inn navnet på de reisende står det i infoboksen til høyre: «Totalpris 4200,- Denne prisen inkluderer ikke måltider, bil og eventuelle utflukter.»

Hvorfor de ikke klarer å ta med bilen i denne prisen, forstår jeg ikke helt. Og heller ikke hvordan de kan kalle det totalpris når prisen har masse unntak. Men neste steg i bestillingen er «Betalingsinformasjon», så jeg lurer på når jeg skal få vite den egentlige totalprisen.

Idet jeg kommer til siden «Betalingsinformasjon» og skal fylle ut kredittkortinformasjon, DA går prisen plutselig opp til 5772,-! Og ingen unntak.

Men det er jo 478 kroner dyrere enn det vi kunne regne oss ut fra prislistene? Hvor kommer de fra?

På betalingssiden står det kun «Totalpris 5772,-», og ingen informasjon om hva enkeltdelene av reisen koster slik at vi kunne finne ut hva det var som plutselig koster ekstra og hva vi eventuelt kunne gjøre for å redusere totalsummen noe. Ut fra summen kan det se ut til at vi har blitt belastet for tre lugarer i stedet for to. Hm. Kan det være fordi reisen nordover går over noen tidspunkt som gjør at det blir to hotelldøgn? Mulig, men finnes det ingen informasjon om.

Vi forsøkte å velge lugar for deler av reisen i stedet for hele, men det virket bare på den ene veien, ikke den veien vi ble dobbelbelastet.

Vi ga opp!

Neste dag ringte jeg et 810-nummer for å forsøke å bestille billetter på denne måten. Da var det kanskje mulig å få mer svar på hva det var som kostet, i alle fall.

Billettbestilling per telefon var også en ganske omstendelig prosess, og jeg var nøye med å snakke så tydelig som mulig slik at alle opplysninger ble riktige. Idet jeg sier at vi skal ha med bil, sier damen:

– Hvis du bestiller nå, får du bilen med gratis.
– Jaha? Begge veier?
– Ja.
– Ja, jeg skal bestille nå!

Det var det ingen informasjon om verken på selve nettsiden eller via nettbestillingsløsningen! Altså ingen gratis bil hvis du bestiller på nett!

Det viste seg at vi hadde gjettet riktig når det gjaldt den «tredje» lugaren, og via telefon kunne jeg nå spesialbestille lugar på den problematiske delen av reisen slik at vi kom innenfor ett hotelldøgn. Damen strevde litt med å få det til, men til slutt hadde vi spart enda noen kroner, selv om lugaren nå kostet 240, ikke 239.

Så etter en halvtime i telefonen, kom billettene på e-post.

Endelig totalsum ble 4204 kroner!

Altså:

Totalpris ved nettbestilling: 5772,-
Totalpris ved tlf.bestilling: 4204,-
—————————————–
Penger spart ved å ringe:     1568,-
(arbeidsintekt tapt på denne halvtimen: ubetydelig i forhold)

I følge damen på billettkontoret til Hurtigruten, driver de og jobber med et bedre bestillingssystem på nett.
Det kommer ikke for tidlig!

Oppdatering

Nå over nyttår, mens jeg sitter og skriver denne bloggposten etter at vi har kommet hjem igjen (man blogger jo ikke om en reise man skal ut på, eller er ute på), ser det ut til at Hurtigruten har lagt om bestillingssystemet sitt. Bra, tenkte jeg først. Denne må jeg teste.

Men jeg får ikke testet det med det samme, for jeg får bare teknisk feil straks jeg har valgt destinasjoner. Men det kan se ut som jeg får mulighet til å velge et kampanjetilbud om «free car» da jeg kun hadde valgt én vei (svært lovende, tenkte jeg da), men straks jeg krysset av for returreise, var det ikke noe kampanjevalg å se. Skuffende.

Jeg forsøkte på nytt, og samme hvilken dato jeg valgte så fikk jeg beskjed om at «Skipet seiler snart. Det er for kort tid til avreise. Vennligst kontakt skipet direkte…» Ok. Ved å velge en dato ut i mai kom jeg endelig gjennom til neste side.

Umiddelbart opplever jeg det som positivt at jeg får velge alle detaljene (antall personer, antall lugarer, om vi skal ha med bil osv.) på én side. Men prisinformasjonen er fortsatt veldig uoversiktlig.

På neste side igjen skal jeg velge type lugar, men i stedet for å få vite hva de forskjellige lugarene koster, får jeg vite hva «totalprisen» vil bli hvis jeg bestiller denne lugaren. F.eks. kr 3248,- eller kr 4057,-. Eller jeg er faktisk ikke sikker på at det er det det betyr. Summen er nemlig helt uforståelig. Og jeg forstår fortsatt ikke bruken av begrepet «totalpris». For jeg skal jo gjøre flere valg senere også, så dette er jo ikke noen «totalpris» etter min forståelse av begrepet.

Og jeg får fortsatt ikke se delprisene. Hvordan «totalprisen» til nå er regnet ut.

Etter å ha valgt lugarer begge veier, og har kommet ca. halvveis i bestillingen (i følge musestien), så er totalsummen kommet opp i… hold dere fast:

8340 NOK!

Du verden!

Under «utflukter» får jeg se hva prisen på selve utflukten er. Ikke hva min nye totalpris ville blitt om så hva at jeg ville bestille en utflukt. Det er da noe.

Ny totalpris i ny bestillingsløsning

Endelig kommer jeg til en siden som de har kalt for «sammendrag». Kanskje det er her jeg skal få mer detaljert informasjon? Men, neida! Til høyre ser dere alt som er av prisinformasjon. Jeg aner ikke hvor tusenlappene har tatt veien! Til høyre har jeg under hele bestillingen, som i den gamle løsningen, en ramme med oversikt over «Min reise». Klikk her for å se et bilde av hvordan min reise ser ut i den nye løsningen. Ganske uoversiktlig, for å si det forsiktig. Det kan faktisk se ut som om bilen er gratis (Biler 1 x 0 NOK), men jeg har ikke fått noe informasjon om dette.

Hehe. Når jeg blar meg tilbake til lugarvalgene og velger en annen lugar, øker totaltprisen til kr 13432,-! Så her har de gjort seg bort ganske kraftig med regnemotoren som legger til summen som står i boksen uten å ta hensyn til at noen har bestemt at denne boksen skal vise «totalpris for reisen hvis (eller før?) du velger dette alternativet». Merkelig at dette ikke er plukket opp under testing? For de har vel testet løsningen før de legger den ut?

Det kan se ut som Hurtigruten har et godt stykke igjen før de er i land…
Så jeg tror jeg fortsatt vil anbefale å ringe. Nummeret er forøvrig 810 09 030.
God tur!

Reisen

Ikke alltid like lett å nyte naturen fra båtens salong

Å reise med bil på Hurtigruten var svært praktisk og veldig enkelt. Litt trangere å kjøre ombord i en slik båt enn ei vanlig ferje naturlig nok, men det var ikke noe problem med mindre du er usikker på hvor du har bilen. Og så fikk vi kjøre heis med bilen også, det var jo litt kult.

Vi reiste sørover med MS Nordkapp og nordover med MS Vesterålen. Det var tydelig aldersforskjell på de to båtene. Særlig merket vi det da vi satte oss i den ene salongen på Vesterålen og kjente at det stinket røyk. Er det noen som røyker? Jeg reiste meg… Nei akkurat her lukter det ikke røyk. Jeg bøyde meg og luktet på skinninteriøret… Øyh! Æsj! Møblene stinket!

Vi passerer Hitra og vindmølleparken der.

Været var vi heldigere med. Det var ikke mye sjø på turen, og da er en reise med Hurtigruten svært behagelig. Det kan bli litt kjedelig i lengden, men har man med datamaskin, en bok eller et par spill, i tillegg til at man sover litt underveis, så flyr tiden avgårde.

Men jeg tror ikke jeg hadde orket en hel rundreise…

4 kommentarer

  1. Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger. Vi har mange utfordringer med bookingløsningene og vi jobber med å forbedre den.

    I løpet av våren håper vi å kunne:
    – garantere at du alltid vil finne de beste prisene på nett
    – tilby online chat i tilfelle du støter på problemer
    – bedre feilmeldinger og tydeligere beskrivelse av kostnadene

    Du kan følge fremdriften her: http://hurtigrutenweb.wordpress.com

    Igjen. Tusen takk for nyttige og detaljerte tilbakemeldinger.


    • Takk for kommentaren.

      Jeg håper virkelig at dere finner en løsning som fungerer, for jeg bestiller gjerne hurtigrutebilletter på nett. Men det er veldig viktig å få god oversikt over hva man egentlig betaler for, og hva man kan gjøre for å spare noen hundrelapper (f.eks. ved å få mulighet til å bestlle lugar for bare den delen av reisen som kommer innenfor færrest mulig hotelldøgn).


  2. Så greit å lese at det ikke bare er oss som har negative erfaringer med Hurtigruten og bestilling på nett!

    Min samboer bestilte for 2 mnd siden tur til oss tur/retur Bergen/Torvik. Vi skal reise med vår 5 mnd gamle sønn på onsdag og jeg var litt usikker på og stresset for hvordan vi skulle gjøre det med sovested til lillegutt. Jeg kunne ikke lese av bestillingen hva type lugar min samboer hadde bestilt, om det var plass til babyseng på lugaren osv. Han beroligget meg og sa jeg ikke skulle stresse med det, men noe sa meg at jeg måtte ringe dem for å forhøre meg om vi skulle bruke deres seng eller vår.

    Da jeg ringte servicenummeret ga hun meg direktenummeret til Midnatsol. Der møtte jeg en hyggelig dame som ga meg en mindre hyggelig beskjed. Det viser seg at vi ikke har lugar på overfarten. Hvilket faktisk er en liten krise. Jeg spurte om det overhodet var mulig å bestille nattlig overfart uten lugar og det var ikke noe problem. Jeg sa at jeg var rimelig sikker på at vi hadde bestilt med lugar, jeg kunne jo ikke tro noe annet til den stive pris av 4000 kr tur/retur med bil, og hvor vi har bestilt såpass grei tid i forveien. Å neida du, det stemte, vi hadde ingen lugar. x1 var betegnelsen for bildekk. Jeg ble helt paff, flau og ikke minst stresset over at vi skal ta båten hele natten, uten lugar og ha med vår 5 mnd gamle sønn som da må sove i vogn ett eller annet tilfeldig sted på båten. Det er rett og slett pinlig!

    Jeg kom til å huske selv da jeg prøvde å finne ut av lugarvalg og la inn bestilling på nettet, at når jeg trykket tilbake etter å ha valgt antall voksne, antall barn under 0 år, om vi skulle ha med bil osv, samt å ha valgt pris, at hvis jeg ikke hadde trykket for valg av prisen som stod med grønn skrift, så ble noen av valgene jeg hadde haket ut for, nullet ut igien! Jeg måtte altså hake ut igjen noen av alternativene på nytt, mens noen av dem stod slik jeg hadde haket av i utgangspunktet. Dette skjedde flere ganger mens jeg prøvde å bestille, jeg ble rett og slett så irritert at jeg ikke gadd å prøve flere ganger. Min samboer derimot, er en litt mer tålmodig sjel enn meg, så han har nok sittet der i beste tro, haket ut to voksne, og alt annet som det skulle være. Han kan til og med huske å ha valgt den billigste lugaren. Han kan selvfølgelig ikke huske om han har gått tilbake i menyen mens han holdt på med bestillingen, men det er det jeg tror har skjedd og ergo, har det forsvunnet bort at vi skulle ha lugar. Han legger inn navnene våre, denne siden er ganske lik enten man skal ha lugar eller kun har bestilt plass til bilen på bildekk. I beste tro har vi gått og skrytt og gledet oss til å komme oss til familien med å sove oss til Ulsteinvik, men nei, vi skal sitte våkne hele natten, med vår 5 mnd gamle sønn i vognen ved siden av oss.

    Jeg ringte servicenummeret for å spørre om vi kunne kansellere bestillingen. Det tok damen flere minutter å svare på om vi fikk refundert noen av pengene. Jeg sa at jeg antok at det var egne regler for enkeltreiser, sammenlignet med rundreiser. Ja, det trodde hun. Jeg spør direkte, «får vi noe som helst igjen om vi avbestiller i dag»? (Altså overkant av 2 døgn før avreise fra Bergen). Hun klarer ikke svare før hun har lest over nettsidene og jeg spør henne: VET du ikke? Tjo, nja, hun kan fortelle at vi ikke får refundert en krone. Ok greit nok, regler er regler. Så spør jeg hva som er vanlig å gjøre når man ikke har noe sted å sove. Finnes det soveseter som de har på Fjordline sine båter? Type lenestoler man kan legge bakover? Nja, tja, de har stoler. Ja selvfølgelig har de stoler, men har de lenestoler, slike man faktisk kanskje kan klare å sove i? Nei, det trodde hun ikke. Så spør jeg hva som er det beste for oss da hvis vi skal få oss litt søvn ombord. Nei, vi kunne jo ta med sovepose og legge oss et sted på båten. Jeg spør undrende; «legge oss et sted på båten, kan man bare legge seg ned i en sovepose hvor det måtte være»? Ja, det skulle gå i orden! Når jeg ber henne sjekke hvordan det stiller seg med ombooking og andre valgmuligheter ifht ledige lugarer, da det ikke er ledige lugarer hverken til eller fra, så bruker hun altså lenger tid enn jeg selv hadde gjort på nettet. Jeg sier til henne at dette kan jeg virkelig ikke bruke penger på, det er jo tross alt et servicenummer!

    Jeg ringer så direkte til Midnatsol igjen og sier at damen på deres «såkalte» servicenummer sa jeg kunne sove ett hvilket som helst sted på båten, at jeg bare kunne ta med sovepose. Damen bryter ut i latter og svarer vennlig; å nei du, det går nok ikke! Altså; det går ikke en gang an å stole på dem på servicetelefonen deres. Jeg dobbeltsjekket altså, fordi jeg ikke føltej eg kunne stole på damen på servicenummeret. Hadde vært ganske pinlig å ha lagt seg ned på en eller annen sofa eller på et gulv med sovepose og blitt jaget bort!
    Jeg er ganske irritert nå, og selvfølgelig burde min samboer sjekket hva han faktisk hadde bestilt. Det er nå en gang for sent og gjort er gjort.
    Det som irriterer meg er at når jeg i kveld har sjekket bookingen på nettsidene, så har de fortsatt samme svakhet når jeg sjekker andre avganger og jeg går tilbake i bestillingene. Det eneste som forandrer seg er om man har bestilt lugar eller ikke, og det står øverst at det er ledig lugar på det skipet som er valgt for valgt reisedato. Jeg gleder meg til å tilbringe en våkennatt første del av ferien, herlig rett og slett!

    Ditt tilfelle er jo også et håpløst og utrolig tilfelle. Utrolig at prisen kan gå ned så mye ved å ringe inn. Man skulle jo tro man hadde akkurat de samme godene ved å bestille på nett, man sparer de jo tross alt for ganske mye arbeid! Og at du i flere tilfeller opplevde slike ting er jo også graverende. Da hjelper det ikke at NRK har vist dem minutt for minutt og vist til Hurtigrutas glansside, for dette er virkelig ikke mye å skryte av!


    • Takk for at du delte denne historien. Det er jo bare helt latterlig.
      Jeg forstår fortvilelsen og frustrasjonen. Hadde det bare vært dere to, så kunne dere ordna dere på et vis, men å reise med små barn på denne måten, det blir jo en utfordring. Håpet får være at de som er på jobb når dere kommer ombord er empatiske mennesker som kan hjelpe dere og gi dere et ok alternativ.

      Den er litt ekkel den lugarbestillingen. Jeg har nesten bommet på den selv. For du må både velge at du vil ha lugar på den første siden, og så må du igjen velge lugar på neste side. Og det er jo ganske utrolig at du ikke kan gå tilbake all den tid de gir deg tilgang til en tilbakeknapp…

      Dere bør vurdere å sende en formell klage til Hurtigruten, eventuelt med kopi til Forbrukerombudet.
      Håper dere får en fint tur til Ulsteinvik tross alt!



Legg igjen en kommentar

