h1

Tabbe avverget i siste sekund…

tirsdag 23. februar 2010

I dag holdt jeg på å gjøre det virkelig store.

Jeg hadde akkurat valgt å tømme papirkurven (på Mac-en), men registerer plutselig at dialogboksen begynner å telle oppover… «Forbereder sletting av…» 5000… 7830… 10784… 11000… objekter!

Oi! Hva er det som ligger i søpla her, egentlig?

Jeg avbrøt slettingen og sjekket innholdet i søpla. Og der lå hele Skrivebords-mappa! Med jobbfiler og mye annet snacks! Oooooops!

Skrivebordsmappen på et sted den absolutt ikke burde befinne seg.

Men da jeg forsøkte å flytte mappa tilbake fra søpla til hjemmekatalogen, så ble mappa kopiert, ikke flyttet. Og skrivebordsinnholdet på Mac-en min forble liggende i søpla.

Nå var gode råd dyre. Eller egentlig ikke så veldig dyre, akkurat. Jeg hadde to alternativer:

  1. Hente hele skrivebordsmappen fra backup (den forrige backup-en var fra i går ettermiddag, så det hadde gått helt fint).
  2. Forsøke å flytte skrivebordsmappen fra appirkurven og tilbake til hjemmekatalogen på annet vis.

Backup-disken var ikke så veldig langt unna, og med Time Machine ville det gått veldig greit. Men jeg ville forsøke å få til alternativ 2 først.

Det finnes ingen «undelete»-funksjon i søppelkurven på en Mac (man gjør dette ved å flytte ting ut av søppelbøtta til et sted utenfor søpla, men det finnes ingen enkel funksjon som flytter fila tilbake til der den lå da man valgte å slette den). Hvis jeg sletter noe ved en feiltakelse, og oppdager det med det samme, så kan jeg angre dette valget med ⌘+z. Men hvis jeg gjør noe annet i mellomtiden, så er den muligheten borte.

I mitt tilfelle så aner jeg ikke når dette skjedde, så det var ikke bare å angre denne operasjonen.

Jeg måtte altså få flyttet skrivebordsmappen fra søpla tilbake til hjemmekatalogen. Men selv da jeg holdt nede ⌘-tasten ville mappen bare la seg kopiere. Vanligvis holder man nede ⌘-tasten for å tvinge flytting av noe, og ⌥-tasten for å tvinge kopiering av noe. Men i dette tilfellet gikk altså ikke det.

Løsningen ble å bruke iTerm, en terminalapplikasjon som tilsvarer Terminal, som følger med OS X, og skrive inn følgende kommandoer:

cd .Trash/
sudo mv Desktop ../

Etter å ha skrevet inn administratorpassord ble mappen flyttet tilbake der den skulle være, og alt fungerte som det skulle.

Dagen var reddet! Phu…

Legg igjen en kommentar

