h1

Twitterduellen

tirsdag 16. mars 2010

Jeg har begynt å tvitre. Mest for å følge med på hva som skjer rundt omkring, så jeg tvitrer ikke så mye selv. Men det blir nå litt innimellom. Uansett så jeg ganske fort behovet for et eget program til dette formålet. Det ble vanskelig å følge med via nettleseren.

Via MacHeist nanoBundle 2 har jeg fått Tweetie (i skrivende stund versjon 1.2.4), en betalklient for Twitter. Fra før bruker jeg gratisklienten Echofon. Echofon kan fåes både som add-on i Firefox og som selvstendig program. Jeg bruker den som det siste (i skrivende stund versjon 0.99.4).

Jeg prøvde Twitteriffic først, men fant den ganske uoversiktlig. Fikk tips om Echofon og likte den med det samme.

Men når man nå får fatt i Tweetie på denne måten, så må jo det prøves. Så i noen dager nå så har jeg kjørt Tweetie og Echofon side om side. Jeg strever litt med om jeg skal kalle det for tvitringer, postinger eller meldinger, så begrepene kommer litt i skjønn forening, men jeg mener det samme.

Jeg har delt inn tevlingen i fem runder, og deler ut poenger etter hver runde. Andre ville sikkert hatt en annen inndeling, om noen i det hele tatt. Jeg tar forbehold om eventuelle feil, samt funksjoner jeg ikke har funnet ut av i løpet av testperioden, og setter pris på tips og rettinger.

VERSUS

Runde 1: Basis-grensesnitt

Grensesnittet er ikke veldig ulikt på de to programmene. Tweetie har menylinjen til venstre og en slags «musesti» over, mens Echofon har menylinjen over.

Tweetie er litt mer iChat-aktig med sine «snakkebobler» og det at mine egne tvitringer får avataren til høyre i stedet for til venstre. Echofon har bare teksten på en enkelt hvit bakgrunn med en tynn strek mellom hver post.

En annen forskjell er at Echofon grupperer poster som kommer etter hverandre fra samme person, og viser avataren kun én gang for denne gruppen av poster. Tweetie viser alle poster som en selvstendig avatar+snakkeboble.

Når det har kommet nye meldinger gir Echofon informasjon om antall nye meldinger. Tweetie har bare en blå prikk ved boblen til venstre. Echofon legger lyseblå bakgrunnsfarge på alle de nye, uleste postene. Dette synes jeg er en fordel når det er mange nye meldinger. I Tweetie kan jeg «dimme» leste meldinger, men for at Tweetie skal oppfatte en melding som lest, så må jeg visst klikke på den.

Tweete og Echofon side om side. Her er det lett å se forskjellen både på grensesnittet generelt, mine egne meldinger, varsling av nye meldinger og flere følgende meldinger fra samme person.

Jeg liker det rene uttrykket til Echofon over den litt mer klumpete Tweetie. Her er selvfølgelig «smaken som baken», men boblene gjør at plassen blir dårligere utnyttet og jeg Tweetie-vinduet må være større enn Echofon-vinduet for å kunne vise samme mengde informasjon. Jeg liker også å få informasjon om hvor mange uleste meldinger det er som ligger og venter.

Poengstilling etter runde 1:
Tweetie: 0
Echofon: 1

Runde 2: Brukergrensesnitt 1 – når man klikker på noe

Det er et par ting som er viktigere enn annet når det kommer til brukergrensesnitt. Det er hva som skjer når man klikker på noe. Det andre er hva man må gjøre for å skrive noe selv. Det kommer i neste punkt.

Begge programmene har funksjoner for forhåndsvisning av forkortede lenker. Echofon viser den lange lenken i en tooltip når du holder musa over den korte lenken. I Tweetie er dette et for det første et valg du må slå på, men når du så klikker på lenken, så kommer det opp et vindu som viser deg den lange linken, og så må du klikke OK her igjen for å komme videre til det du klikket på. Det oppleves veldig tungvindt å måtte klikke to ganger (eller klikk + enter) for å åpne en link. Så jeg endte med å slå av funksjonen i Tweetie-preferansene.

En del mer tungvindt forhåndsvisning av korte lenker i Tweetie (til venstre) enn i Echofon.

Begge programmene kan åpne bilder i et flytende vindu, og det skjer på samme måte i begge programmene.

Begge programmene kan vise «hjemmeområdet» til andre brukere i selve programmet. I Tweetie klikker jeg på avataren til den personen jeg følger eller på en @brukernavn-lenke, i Echofon kan jeg også klikke på brukernavnet over posten.

Tweetie åpner tvitrerens hjemmeområde i samme vindu, og «musestien» i toppen av vinduet utvider seg for hvert brukernavn jeg nå klikker på slik at jeg når som helst kan gå tilbake til en av de forrige sidene jeg besøkte, eller tilbake til min live-oppdatering.

Echofon åpner disse sidene i et sidevindu som foldes ut ved siden av hovedvinduet. På den måten kan jeg bla og lese på andre sider på Twitter uten å gå glipp av noe på live-oppdateringen. Echofon har ingen musesti, men jeg kan bla både tilbake og fremover igjen blant de sidene jeg har vært innom. I Tweetie kom jeg meg bare tilbake, og ikke frem igjen uten å måtte klikke på de riktige navnene en gang til.

En «samtale» mellom tre personer i Echofon.

Begge programmene har her mulighet til å vise hvem som følger vedkommende og hvem vedkommende selv følger.

I Echofon kan jeg også få bedre oversikt over en «samtale» mellom personer som jeg følger. Ved klikke på snakkeboble-ikonet () som dukker opp på svar-poster, får jeg opp «samtalen» i skyvevinduet til venstre og slipper å lete etter den opprinnelige posten som det ble svart på. Og jeg får en ganske god oversikt over tidligere poster relatert til denne også av personer jeg ikke følger.

Tweetie har en funksjon som kan liste opp alle som har postet noe @dennepersonen, som løser noe av det samme. I tillegg får man selvfølgelig oversikt over enhver post som har vært skrevet @dennepersonen, ikke bare dem som har blitt svart på.

I denne kategorien er det positive og negative sider med begge programmene. Echofon skal ha stort pluss for å vise fulle lenker som tooltip, mens Tweetie scorer litt høyere på funksjonen som viser alle meldingene @dennepersonen. Men fordi jeg bruker «se full lenke før jeg klikker»-funksjonen mye oftere enn jeg trenger å vite hvem som har tvitret @noen, utover det som «samtalene» til Echofon viser, så vinner Echofon også denne runden.

Poengstillling etter runde 2:
Echofon: 2
Tweetie: 0

Runde 3: Brukergrensesnitt 2 – når man skal skrive/svare/reposte

Her er de to programmene ganske like, men også litt forskjellige. I begge programmene kan jeg bruke ⌘N for å skrive en ny melding. I Tweetie åpner et nytt vindu. Echofon har meldingsvinduet inkludet nederst i hovedvinduet.

Begge har funksjon for å forkorte lange lenker som du har skrevet inn. Echofon ⌘S, Tweetie ⌘⌥S. Echofon har også en funksjon som forkorter URL-er automatisk med din egen bit.ly-konto, om du skulle ha det. Begge har funksjon for å legge til bilde. I Tweetie kan jeg velge mellom litt flere bildetjenere enn twitpic, f.eks. yfrog, og jeg kan også «Record video», men det er nok ikke en funksjon jeg kommer til å bruke.

Begge har lik funksjonalitet rundt det med å svare og reposte meldinger. I Tweetie kan du velge mellom et par måter som repostene dine skal formateres på (men du har mulighet til å redigere før det postes). Echofon har også en «Retweet with comment…»-funksjon, og har i tillegg en direkte-repost-funksjon som fungerer som Twitter sin egen nye retweet-funksjon.

Det er vanskelig å kåre en vinner i denne runden. Men siden jeg liker å jobbe i ett vindu og gjerne vil slippe å foholde meg til popup-vinduer, og siden jeg også har bit.ly-konto som jeg bruker flittig, så går nok Echofon knepent av med seieren også i denne runden. Hadde video vært viktigere for meg enn forkorta lenker, ville nok Tweetie stått litt sterkere og kanskje sikret uavgjort.

Poengstillling etter runde 3:
Echofon: 3
Tweetie: 0

Runde 4: Repostinger

For en tid tilbake laget Twitter et nytt system for reposting. Du kunne ganske enkelt bare klikke «retweet» under en post, og så ble den repostet uten at du trengte å føye til «RT via @noen» eller tilsvarende (noe som er en fordel all den tid du jo bare har 140 tegn til rådighet). Twitter legger selv til en egen «repostet»-grafikk, og reposten fremkommer på din twitter-side med navnet til den opprinnelige posteren, og under står det f.eks. «retweeted by you and 2 others».

Repost etter det nye systemet, slik den blir fremstilt av Echofon.

Men fordi navnet over posten er den opprinnelige posterens navn, og ikke den som repostet posten, så oppstår det et problem. Tweetie klarer ikke å liste opp for meg når de jeg følger reposter noe på den nye måten. Det gjør derimot Echofon. Dette var hovedårsaken til at jeg kuttet ut Twitteriffic og gikk over til Echofon for noen uker siden. Jeg oppdaget en dag jeg logget inn på Twitter via nettleseren, at det var mange reposter jeg hadde gått glipp av.

Poengstillling etter runde 4:
Echofon: 4
Tweetie: 0

(Oppdatering: Tweetie har nettopp kommet med en ny versjon, 1.2.6, hvor disse repostingene blir med. Men fortsatt bare på gamlemåten, ikke den nye måten.)

Runde 5: Diverse

Man oppdager stadig nye folk man gjerne ønsker å følge på Twitter. En fiffig ting i Echofon er at når jeg skroller ned i historikken, så er også poster fra brukere som jeg nettopp har begynt å følge flettet inn mellom postene fra brukere jeg fulgte på tidligere tidspunkt. Tweetie oppdaterer ikke tidslinja på denne måten, såvidt jeg kan se.

Jeg vet ikke helt akkurat nå hvor nyttig det er, men jeg kan godt tenke meg en situasjon der jeg f.eks. begynner å følge noen på bakgrunn av et svar som noen jeg allerede følger skrev til denne personen. I Echofon kan jeg da få med meg også den delen av «samtalen» som stammet fra før jeg begynte å følge den andre brukeren. Det kan jeg ikke i Tweetie.

Nå har jeg kjørt programmene ved siden av hverandre i noen dager, og det er nesten alltid Echofon som oppdaterer først. I Echofon kan jeg selv bestemme hvor ofte programmet skal oppdatere (i øyeblikket oppdateres det hvert minutt), jeg kan ikke se at det finnes et slikt valg i Tweetie.

Poengstillling etter runde 5:
Echofon: 5
Tweetie: 0

Konklusjon

Alt i alt er Echofon en klar vinner for meg. Spikeren i kista var runde 4. Det har jo kommet en liten oppdatering her etterhvert, men den nye repost-greia på Twitter har vært her en stund nå, så det er litt i seneste laget.

Og nå man også tenker på at Echofon er gratis, mens den ordinære prisen for Tweetie er $19.95 (eller gratis, men da med annonser), så bør ikke valget være så vanskelig per i dag.

Det er vel bare én ting Tweetie har som jeg savner i Echofon, og det er muligheten til å se alle postinger @noen.

Vinner: Echofon

Legg igjen en kommentar

