h1

Klabb og DAB?

fredag 13. august 2010

Etter å ha oppdaget at sommerens kampanje «Ja til radio» egentlig var en kampanje for «Ja til DAB», twitret jeg følgende:

Stemmer #jatilradio hvis jeg samtidig kan stemme #neitildab

I dagene som har gått etter dette har jeg forsøkt å tenke litt over hvorfor jeg mener det slik. Så her følger mine personlige erfaringer med DAB.

Jeg har én DAB-radio – i bilen. I hjemmet har vi selvfølgelig et utall FM-radioer.

DAB-radioen i bilen fungerer fint, den. Vel og merke hvis jeg oppholder meg i nærheten av hovedferdselsårene, og holder meg unna tuneller og garasjer.

Har du en DAB-radio i bilen, skal du helst ikke høre på et radioprogram hvor du gjerne vil ha med deg alle detaljer. I alle fall ikke hvis programmet er på lufta mens du kjører Trondheim–Værnes. Da er det nok tryggest å bytte over til FM med det samme. For straks du har kommet 100 meter inn i en tunnel, forsvinner DAB-signalet.

Radioen bytter automatisk over til FM en stund etter at DAB-signaler er borte, men da har jeg mistet dyrebare sekunder av programmet. DAB-signalet ligger dessuten noen sekunder etter FM-signalet. Så det er også slutt på å stille klokka etter radioen. Derfor har også NRK sluttet med det tradisjonelle tidssignalet.

Selv klokka radioen stiller seg kun automatisk via FM-signalet.

Når DAB-signalet er godt, er lyden klokkeklar. Det er en svært positiv opplevelse. Men siden DAB er digitalt, er det enten på eller av, aldri noe midt i mellom, slik som med FM. Med FM kan du høre radio selv om signalet er litt dårlig. Ja, det vil skurre litt ekstra, men det er jeg på en måte vant til at radioen gjør noen ganger. Stort sett er det bedre å få med seg alt med litt dårlig kvalitet, enn å ikke få med seg noe fordi signalet forsvinner helt (kanskje med unntak av rene musikkprogrammer).

En kul ting med DAB er selvfølgelig at det kan sendes mye mer informasjon sammen med signalet. Dette ruller gjerne i en tekstlinje på displayet. Ekstra nyheter, hvilken sang som spilles, hvilket program som går nå, hva som er neste program osv. Som sjåfør får jeg selvfølgelig ikke veldig stor nytte av denne funksjonen annet enn svært små bruddstykker.

Når vi er på langtur, har vi GPS i bilen. Vi har en Tomtom med «trafikkantenne» (RDS-TMC) som varlser om trafikkhendelser og forsinkelser foran oss på veien. En svært nyttig sak. Denne trafikk-informasjonen kommer via RDS på FM-signalet. Det er NRK som leverer dette i Norge.

Problemet med FM er selvfølgelig at antall tilgjengelige frekvenser – og dermed også mulige radiokanaler – er begrenset. Men nå leste jeg at heller ikke DAB har ubegrenset med plass. Det er kanskje plass til flere kanaler, men det er sikkert ikke «nok» det heller.

Min DAB-radio

Alt i alt er jeg forsåvidt ingen motstander av digitalradio, men jeg har flere negative enn positive erfaringer med DAB-radio i bilen.

Utvalget i radioer er også helt elendig. Alle tilgjengelige bilradioer med DAB som selges nå for tiden er gørrstygge. Med små display og digitaltekst som det skulle vært fra 80-tallet. Jeg har en Blaupunkt Woodstock 54. Og det er den fineste DAB-bilradioen jeg har klart å finne. Med stort display og fin tekst. Men dessverre ser det ut som at denne modellen ikke lenger er å oppdrive. I alle fall ikke her i landet.

Har forsøkt å se etter vanlige DAB-radioer til å ha hjemme også, men har ikke klart å finne noe som faller i smak. Mulig at det er elektrokjedene som er dårlig til å kjøpe inn gode alternativer.

Oppsummering

Jeg synes med andre ord at DAB har en enorm utfordring med å konkurrere ut FM. Jeg er i alle fall ikke klar til å migrere og kvitte meg med FM-radioen. DAB-dekningen bør selvfølgelig bli bedre med årene – også i tuneller – men Norge er et langstrakt land med mange fjell og mange hull…

DAB

Klokkeklar lyd.
Mulighet for god informasjon sammen med radiosignalet.
Forholdsvis enkelt å finne kanalene.

Dårlig dekning utenfor sentrale strøk.
Litt dårlig signal, og radioen blir stum.
Dårlig utvalg i radioapparater.
Klarer ikke å stille klokka automatisk på radioen min.

FM

God dekning i hele landet.
Mulig å få med seg et helt program selv om signalkvaliteten ikke er optimal.
RDS med trafikkinformasjon for bl.a. GPS-navigasjon.
Godt utvalg i radioapparater.
Stiller klokka automatisk på radioen min.

Lyden kommer sjelden uten litt støy.
Plass til forholdsvis få radikanaler.

Flere enn meg er tydeligvis ikke helt fornøyd med DAB. Illustrasjonen til en cnet-artikkel:

Bad news for DAB

Jaja. Tiden vil vise🙂

2 kommentarer

  1. Om få år kommer alle _biler_ til å være online på nettet hele tiden. Derfor har jeg langt mer tro på streamingteknologi enn på DAB. På samme måter som jeg allerede i dag streamer 70-80 prosent av radioen jeg hører på via iPhonen min. Og hører _hva_jeg_vil_. (Det er NRK, men det er enklere enn å finne en radio og mottakerforholdene i Sverige er litt begrenset.)


  2. I oslo og på østlandet er det DAB.signaler i tunneler, så jeg er egentlig overasket over hvor fornøyd jeg er😮

    Jeg liker DAB, men det må satses 100%, eller ikke satses. Kanskje DAB+ ??

    HEI KAGH: Jeg er tvilende til at alle biler blir online. Jeg har ventet på det lenge, og det blir aldri spesielt bra. Jeg kan ikke høre radio ved hjelp av 3G eller ICE, og alt dette koster penger i abbonementsavgift.

    Jeg vil ha radio som er kringkastet, gratis og lettvint. DAB og FM er mye bedre en IP (Interett) for dette. IMHO🙂



Legg igjen en kommentar

