h1

Milano… eller borti der et sted…

onsdag 18. august 2010

Jeg har tidligere omtalt Nardo-områdets n-te italienske restaurant, Restaurant Milano. Jeg har fortsatt ikke noe imot italienske restauranter, men denne saken måtte jeg bare kommentere.

Her om dagen var jeg innom ICA-butikken som ligger vegg i vegg med den nevnte nye restauranten. I kassa lå det en bunke med takeaway-menyer, og jeg tok med meg en. Sånt er jo kjekt å ha, selv om jeg den dagen det blir aktuelt, vet med meg selv at jeg heller kommer til å forsøke å finne denne informasjonen på nett. For papirmenyer har en tendens til å komme bort her i huset.

Milano?

Vel, vel. Etter å ha kommet hjem og satt på plass handlevarene, tok jeg en nærmere titt på menyen jeg hadde tatt med meg. Særlig ble jeg oppmerksom på bildet som var brukt på framsida.

Huh? Har de kanaler i Milano? Med gondoler?

Jeg vet ikke hvem som kom på denne ideen, restauranten eller den som designet menyen (det står Teto Grafiske AS i ryggen, men jeg kjenner ikke til dem personlig), men dette er da unektelig et bilde fra Venezia?

Jeg har vært i Milano, men det begrenset seg stort sett til jernbanestasjonen da vi var på Interrail i 2002, så for alt jeg vet kan det godt være kanaler i Milano. På den samme turen var vi også innom Venezia, og der ser det absolutt ut slik som på dette bildet.

Men for å ikke dumme meg ut fullstendig med denne bloggposten, sendte jeg en e-post til min lombardiske venn:

Spørsmål til deg som kjenner området:
Finnes det kanaler med gondoler i Milano?

Svaret kom ikke lenge etter:

kanalar: ja, sjølv om fleire no ligg under gateplanet.
gondolar: nei

Om det er geografikunnskapene eller den kulturelle forståelsen det skorter på, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har kanskje en følelse av at både milaneserne og venezianerne ville ristet litt oppgitt på hodet over dette, eller kanskje til og med blitt fornærmet?

Dette blir jo som om jeg skulle startet norsk restaurant et sted i Italia som jeg kalte Restaurant Lillehammer. Og på forsida av menyen: Bryggene i Bergen! Jeg vet ikke hvem som ville blitt mest indignert, hedmarkingene eller bergenserne.

For en som ikke kjenner til Italia, eller Norge, går det kanskje ut på ett, men er man såpass kjent at man kjenner forskjellen, så blir det veldig feil…

Som om det ikke finnes flotte motiver fra Milano? Eller hvorfor ikke bare kalle restauranten for Venezia?

«Milano, Venezia – Bergen, Lillehammer… samma det vel?»

Ikke helt.

3 kommentarer

  1. Hm… serverer dei tradisjonelle milanesiske retter der? Som til dømes risòtt a la milanesa, cazzöla, custuleta a la milanesa?
    Kva med dette biletet i staden?


    • Jeg husker ikke helt, men det var nok mer typisk «tradisjonell» «italiensk» meny (samt retter som ikke nødvendigvis er spesielt italiensk, men som man «alltid» har på menyen pga. kresne norske ganer).

      Dvs. ikke noe særskilt milanesisk. Men jeg kan jo huske feil, selvfølgelig.


  2. vel når d gjelder meny bilder osv,er d siste jg skjer på trur e litt opptatt av innholde mer en d som er ut på menyen;)d trur jg folk gjør å;))for mæ så e d samme om de har et bilde av tr.heim byen elr italiensk by;)du for jo itj akkurat den matlysten når du skjer på et meny,men d for du når du studerer mat`n som er skrevet inn på menyen;))



Legg igjen en kommentar

