h1

Jo, «Designutgaven» var jo fin den…

fredag 3. september 2010

Den 9. oktober 2008 skrev jeg følgende på «wlogg»-en på min gamle hjemmeside:

Asus har kommet med en ny bærbar PC i Eee-serien. Små, lette maskiner. VG har fått tak i et eksemplar, og presenterer video med denne «utrolig lette og elegante» maskina.

Jeg kunne godt tenke meg en Asus Eee selv. Kanskje ikke denne litt dyrere utgaven, men en av de minste. I motsetning til min MacBook Pro 17″, så er den liten og lett å ha med seg. Jeg ville selvfølgelig ikke hatt en med Windows, men med Linux, bare for å ha nevnt det.

Men altså… til det som virkelig forundrer meg noe så inni… eh… der!

Hvorfor må de ødelegge en ellers ok, og til dels pen, PC med disse gørrstygge klistremerkene? Både for Windows og for Intel. Når man kjøper Windows XP, så følger det til og med med klistremerker som man skal klistre på PC-en for å vise at Windowsen som kjører på denne maskina er «ekte».

Æ trur æ spyr!

Bilde fra VG-videoen som viser den nye (i 2008), lekre designutgaven til Asus, men så var det de klistremerkene, da.

Det er svært skjelden jeg hører noen snakke om disse klistremerkene. De eneste sammenhengene dette noen gang har vært samtaletema der hvor jeg har vært, har vært i samtale med andre Mac-folk.

Jeg var innom Mamoz på Nardo en dag, og kikket på en Asus Eee, en av de minste. Jeg kunne godt tenke meg en slik. Men jeg la straks merke til de små lappene med Intel, Skype, Windows, og jeg vet ikke hva (egentlig blir de «små» lappene ganske store når laptopen er så liten).

Jeg skulle uansett hatt Linux på min (én lapp mindre,  i så fall), men jeg ønsket meg en helt uten klistremerker!

Jeg spurte i kassa:
– Jeg har lyst på en sånn Eee. Kan jeg få en uten klistremerker?
– Nei, det er nok ikke mulig (og et eller annet om at leverandørene krever at det merkes).
– Nei vel, da vil jeg ikke ha.

Vi Mac-ere er godt vant, siden Apple nekter å ødelegge sine lekre maskiner med slikt, og vi forstår ikke hvordan folk som kjøper PC-er bare kan godta denne praksisen uten å protestere. Men PC-folkene har vært tause, i alle fall har ikke jeg sett noe hylekor om dette.

Men nå ser det ut som at noen har oppdaget, eller endelig har begynt å ytre seg om, hvor stygt dette virkelig er. Via denne meldingen på Twitter, fant jeg et innlegg av NY-spaltisten David Pogue med tema «Laptops Look Like Racecars — and Not in a Good Way». Han skriver blant annet:

The bizarre thing is that computer companies are trying to make their laptops beautiful these days. A.M.D. reps showed me, for example, a gorgeous new Hewlett-Packard ultralight laptop. Sleek. Shiny. Elegant. Yet grubbed up with a fruit salad of tasteless, competing stickers.

As A.M.D. points out, it’s like buying a new, luxury car — and discovering that it comes with nonremovable bumper stickers that promote the motor oil, the floor mat maker, the windshield-fluid company and the pine tree air freshener you have no intention of ever using.

Nemlig!

Hvordan kan HP – og ikke minst HP sine designere – leve med at de (innimellom) vakre tingene de lager blir nedsarvet av stygge klistremerker bare fordi en eller annen dusteavtale med underleverandørene krever det?

Den gangen da PC-er bare var grå, stygge bokser som uansett var gjemt under bordet, var kanskje ikke dette noen stor sak, men nå når man bærer maskinene med seg, og liksom lager lekre «designutgaver», så ødelegger disse klistremerkene alt sammen.

Vel har Intel «pyntet» klistremerkene sine med gullfarger den siste tiden, men det hjelper ingenting.

Jeg husker at det første jeg tenkte på den gangen da Apple annonserte at Mac skulle gå over til å bruke Intel-prosessorer, var: «Neeei! Jeg vil ikke ha klistremerke på Mac-en min :(»

Heldigvis har Apple mer vett enn som så! Jeg er glad jeg har Mac!

Til slutt ønsker jeg å gi mitt bifall til David Pogues avslutningsord:

In the meantime, let’s applaud A.M.D. for taking the lead in trying to change this pointless, tacky practice. And let’s boo Microsoft, Intel, Skype and the computer makers for marching on to the same old profit-driven beat — at your expense.

Boo!

Legg igjen en kommentar

