h1

På handletur må du ha regneferdighetene i orden

søndag 3. oktober 2010

Man kan lure på om dagligvarebutikkene gambler på å utnytte dagens labre matematikkunnskaper. Jeg har sett flere eksempler på varer hvor de såkalte «økonomipakkene» eller «refill-pakkene» er dyrere per enhet enn originalvaren.

Dette er et stadig tilbakevendende tema. Et Googlesøk på «refill dyrene enn» får mange treff fra mange artikler over flere år.

Senest denne uken kom jeg over nok et slikt tilfelle. Det var den tiden av måneden, og det måtte handles inn tamponger. ICA på Nardo har en stund hatt to alternative normalpakker: én med 16 tamponger, og én «økonomipakke» med 32 tamponger.

Sist gang rasket jeg med meg økonomipakken i farta uten å sjekke prisene. Denne gangen hadde jeg litt bedre tid, og studerte prisen litt nærmere.

25,90 · 2 = 52,90. Eh…?

16-pakken koster 25,90. 32-pakken koster 52,90.

Det interessante er at den vanlige pakken har enhetspris oppgitt på prislappen, men det har ikke den såkalte «økonomipakken». Var det med hensikt, tro?

Vel. 25,90/16=1,61875≈1,62 pr. stk. Det stemmer.
Hva så med økonomipakken? 52,90/32=1,653125≈1,65 pr. stk.

Man betaler altså over 3 øre mer per tampong for økonomipakken. Ja, 3 øre er jo ikke så mye for meg personlig. Det vil jo ikke utgjøre de store summene for meg i løpet av et års tid. Men hvor mange er det som velger økonomipakken fordi de tror det er litt billigere? Det er jo, eller i alle fall har det vært, et vanlig prisnipp at en pakke som inneholder større kvantum har billigere enhetspris enn en mindre pakke. Jeg vil derfor tro at det er ganske mange som kjøper «økonomipakken» uten å tenke mer over det.

For hver «økonomipakke» som selges i stedet for to vanlige pakker, er det noen som tjener 1,10 kroner ekstra. Hundre pakker blir 110 kroner ekstra, tusen pakker 1100 kroner osv.

Jeg kan ikke se noen grunn til denne prisforskjellen. Og navnet «økonomipakke» er mildt sagt misvisende, med mindre det er butikkens økonomi de har i tankene?

Jeg endte opp med å kjøpe to pakker à 16 stk. til kr 51,80. Mest av prinsipp.

Har du andre, og kanskje mer graverende eksempler?

One comment

  1. Dei fleste butikkane viser einingsprisen. Er det berre velvilje frå butikken, eller er det lovpålagt? Dersom einingsprisen er fakultativt, er det kanskje på tide med ei lov som gjer det obligatorisk.



Legg igjen en kommentar

