h1

Bil eller buss til jobben – det store spørsmålet

mandag 29. november 2010

Da vi var på kino i helgen kom vi såpass tidlig at vi fikk med oss en stor dose med reklame før filmen. Blant disse mer eller midre gode reklamefilmene var det to for AtB, bybussen i Trondheim.

Den første filmen kunne fortelle at «18 millioner mennesker reiser med bussen hvert år. Tenk om alle disse hadde kjørt bil!»

Den andre, som kom litt senere, sa noe slik som at «Kjører du bil til jobben? Tar du bussen i stedet kan du spare opptil 10000 kroner!»

Vel, tenkte vi. Jardar dro fram kalkulatoren, og så «drodlet» vi litt.

Busser i Trondheim (foto: cedlind@flickr)

Mengdespørsmålet

18 millioner passasjerer i året. Det er jo et imponerende stort tall. Men hvor stort blir det egentlig i antall biler?

18 millioner er i snitt ca. 49315 passasjerer om dagen, 365 dager i året. Hvis vi så deler på de 18 timene bussen kjører per døgn, tilsvarer det ca. 2740 passasjerer i timen. Antall personer i hver bil er i snitt 1,3 i Trondheim (i alle fall i følge denne rapporten som sier at snittet økte fra 1,3 til 1,4 da vi fikk flerbruksfelt, men siden disse er tatt bort igjen, så er sannsynligvis snittet også tilbake til det normale).

Det vil si at antallet biler ville økt med ca. 2107 i snitt per time dersom de 18 millionene hadde kjørt bil i stedet for buss. Det er jo selvfølgelig ganske mye.

Samtidig ville jo ikke alle disse bilene fulgt samme rute som når de kjører buss. I Trondheim er det slik at for å komme fra den ene enden av byen til den andre, må du – med svært få unntak – igjennom midtbyen. Kjører du bil, trenger du ikke det.

Men. Det er klart. Trondheimstrafikken trenger nok ikke 2000 flere biler i timen (i snitt). Så sånn sett, takk til de 18 millionene som slenger seg på bussen!

Prisspørsmålet

Men så var det den andre reklamefilmen. Jeg kan altså spare opptil 10 000 kroner i året på å ta buss kontra å ta bilen?

Min umiddelbare kommentar: – Men for meg er tid også penger.

Jeg fant igjen det regnestykket som er grunnlaget for reklamen på AtBs hjemmesider.

Regnestykket baserer seg på en kvinne som bor på Heimdal og jobber i sentrum, og ut fra dette kan hun spare 9210 kroner på 10 måneder, og da er ikke parkering og bomutgifter inkludert.

Jeg har litt kortere vei til jobb, dessuten jobber jeg ikke i sentrum. Dersom jeg tar buss, må jeg skifte buss i sentrum og ta bussen videre ut til en annen bydel. Kjører jeg bil, trenger jeg ikke å kjøre via sentrum for å komme på jobb. Jeg har ingen bom- eller parkeringsutgifter per i dag.

I motsetning til med bilen, må jeg for det første gå lenger og også vente lenger på bussen, i tillegg til at bussen bruker lenger tid generelt. Dermed vil jeg bruke minst 30 minutter mer tid hver vei på å ta bussen kontra å ta bilen. Det er minst 1 time om dagen, det!

Overført i penger, hvis vi regner en timelønn på 185 kr (basert på en norsk snittlønn på 350000), er det 185 kroner per dag i tapt tid på å ta buss. Hvis vi fullfører regnestykket på samme måte som AtB gjør i sitt regnestykke, vil det tilsvare 4070,- i mnd (22 dager) og 40700,- på 10 mnd.

Tiden jeg taper på å ta buss tilsvarer altså rundt regnet ca. 40000 kroner i tapt arbeidstid i året!

Og da har jeg ikke tatt med alle de andre negative tingene med å reise med buss. Sitte, eller helst stå, som sild i tønne sammen med folk du ikke kjenner, og som lukter røyk og alkohol eller stinker parfyme, eller en salig blanding av de tre ingrediensene. Vente ute i kulda på en forsinket buss. Sitte/stå med hjertet i halsen fordi sjåføren kjører fort og ujevnt (bussjåførene i Trondheim er veldig hyggelige, men ikke alltid lysende eksempler når det gjelder det å holde fartsgrensene). Og alle humper kjennes dobbelt så store i bussen.

Valget blir egentlig ikke så vanskelig, tross alt.

En typisk busstur

Dagens busstrasé i hele sin lengde

Men noen ganger har man rett og slett ikke noe valg (noe jeg også har blogget om tidligere). Som når graderstokken har vist under –12°C i mange dager. Da sier bilen min, den svikeren, at nok er nok og fryst er fryst. Og jeg må gå til bussen i stedet. Det skjedde i dag.

Jeg forsøkte å få start, men måtte gi opp. Jeg begynte å gå mot bussen kl. 08:18. Det var akkurat da bussen skulle gå,i følge ruta, og litt etter så jeg den passere. Jeg var dessverre litt for lagt unna til å ha noen mulighet til å nå den, selv ved å springe. Så da var det bare å ta det med ro. Jeg var framme på holdplassen kl. 08:21. Neste buss skulle komme kl. 08:28. Den kom 08:31. I følge ruta på atb.no skulle denne bussen være i sentrum kl. 08:43. Den var framme 08:49.

Jeg skulle her gå over veien til en annen holdeplass og ta en buss videre. Da jeg kom fram til denne holdeplassen kl. 08:51, viste det seg at min buss hadde gått kl. 08:48. Neste buss vill ikke gå før klokka 09:05! Da ble jeg sur.

Heldigvis kom denne noen minutter før tiden, kl. 08:59, så det gikk an å vente de siste forfrosne minuttene innenfor. I følge ruta skulle bussen være framme ved min arbeidsplass kl. 0913. Det gikk med ett minutts margin. Jeg var framme 09:14, og derfra var det ca. 1 minutt å gå til jobb.

I dag brukte jeg altså en time på å komme meg til jobb. Hadde bilen startet ville jeg vært på jobb ca. 08:35, altså ca. 15-18 minutter etter avgang. Selv om jeg hadde spasert rett inn på buss nr. 2, ville jeg brukt tre ganger så lang tid med buss som med bil.

Å gå hjemmefra til bussen, og fra bussen til kontoret, er ikke noe pes. Det er selve bussturen og all ventingen i sentrum som går utover humøret mitt.

Legg igjen en kommentar

