h1

Det som går inn, må også komme ut…

lørdag 22. januar 2011

For noen dager siden laget jeg en leke til kattene av tjukt papir i en slags propell som jeg festet i lang hyssing. Det var skikkelig stas!

Jeg lekte med dem en stund, men gikk så for å gjøre noe annet. Nera og Tigris fortsatte å leke med dingsen.

Etter noen minutter kom Tigris gående med papirpropellen dinglende fra munnen i ca. 10 cm hyssing. Resten av hyssingen var forsvunnet – ned spiserøret. Hun hadde ikke fått svelget alt, så jeg fikk berget noen centimeter til. Mens jeg så meg om etter en saks, kom hun meg i forkjøpet og klarte å bite av hyssingen og svelge unna. Jeg satt igjen med en papirpropell og en liten stump med hyssing.

Nesten 1,5 meter hyssing, anslagsvis, var nå på vei ned i magen på den 8 måneder gamle katten. Hun har spist ganske mye rart før også, og det har gått bra, men dette var kanskje litt i overkant.

Det var nok best å følge med litt. Så hun ble foret med litt olje og ekstra malt, og så sjekket jeg avføringen kvelden etter.

Der lå det, som forventet, to bæsjeklaser. Én fra hver katt. Nå har jeg aldri dissekert kattebæsj før, men den ene klasen hadde litt mer fiber i klumpene. I motsetning til den andre klasen, som nok var Neras etterlatenskaper, hadde disse klumpene noe som så ut som små tråder som bandt klasen sammen. Men ingen hel hyssing. Men jeg håpet at nå var det i alle fall på vei.

Tigris var fortsatt den samme gamle vimsekoppen, så det virket i alle fall ikke som hun hadde tatt noe skade av hyssingen i magen.

Kvelden etter var det ny kontroll av avføringen. I den første klumpen fant jeg de samme fibrene som kvelden før, men i den neste var det mer å finne. Der rullet jeg ut, bokstavelig talt, centimeter på centimeter med hyssing. Selve bæsjen var kanskje 5-6 cm lang, men ut fra den klumpen kunne jeg trekke kanskje 40 cm hyssing. Og i den tredje klumpen jeg sjekket var det også noen centimeter.

Det var helt utrolig! Bildet under er tatt med mobilkamera, men det går an å skimte hyssingen som jeg holder opp. Med Tigris som nysgjerrig vitne.

Tigris følger med når hyssingen hun slukte blir tryllet fram fra det som kom ut av rompa hennes

Legg igjen en kommentar

