h1

Min mentale tallrekke

mandag 21. februar 2011

På mandagskveldene nå for tiden sender NRK2 et BBC-program, Vitskapens historie (The Story of Science), med Michael Mosley som engasjert forteller.

I denne serien har de en del grafikk som viser en tidslinje med aktuelle hendelser. Rent visuelt bølger det seg en rød, skinnende tråd gjennom den tidslinjen som presenteres. Som dette:

En rød linje bølger seg igjennom tidslinjen

Se også starten på denne YouTube-videoen fra den samme serien:

Da jeg så dette programmet, og visualiseringen av tidslinjen første gang, fikk jeg en ganske heftig déjà vu-følelse.

Så lenge jeg kan huske, har jeg sett tall og tallrekker inni hodet mitt nesten akkurat slik som denne røde linjen bølger seg gjennom tidslinja.

Når jeg tenker på et tall, f.eks. 20, så befinner det tallet seg et bestemt sted i min bevissthet, på en tenkt linje som bølger seg i et fast mønster. Tallet befinner seg kun der, ingen andre steder. Årstallet 1920, 1820, 2020 osv. befinner seg på samme sted. Og tallene begever seg i bølgende sirkelbevegelser med klokka. Tallene befinner seg stort sett på samme sted også på årstallene før vår tidsregning, men da beveger sløyfen seg mot klokka.

Det er en tredimensjonal sløyfe jeg «ser» tallene på (se illustrasjon nederst), men den går i en sløyfe på 100, i alle fall opp til tallet 1000, før den er tilbake til det visuelle utgangspunktet. Ved store tall «zoomer» jeg litt ut slik at f.eks. 1300 befinner seg på samme sted som 13.

Jeg visualiserer ofte denne tallrekken også når jeg hoderegner.

Er jeg den eneste som «ser» tall på denne måten? Det måtte jeg finne ut av.

Jeg fant først en bloggartikkel på forskning.no [19.06.2015: oppdatert lenke] om visualisering av året, hvor mange rapporterer at de ser året i en sirkel. Kalenderåret mitt har jeg alltid visualiert, kjedelig nok, som en kalender. Jeg ser rett og slett for meg en lang veggkalender eller noe slikt. Så akkurat det blir altså noe helt annet for min del enn tallrekker ellers. Alfabetet visualiserer jeg også som en plansje eller plakat. Kanskje fordi jeg hadde en slik illustrert alfabetplakat da jeg var liten.

Bloggartikkelen lenket videre til en engelsk artikkel som var mer i min gate: Your Mental Image of Time. Her beskriver artikkelforfatteren hvordan han ser sin tidslinje. Ikke nøyaktig som jeg gjør det, men prinsippet med en sløyfe som bølger seg  faste mønster var veldig interessant og også slik jeg oppfatter det. Også kommentarene under ga forskjellige bilder på tiden.

En kommentar lenker videre til en BBC-artikkel: Can you see time?. Her omtales fenomenet som «time-space synaesthesia», eller Synestesi (av gresk syn-, «sam-», og aesthesis, «sansning»). Fenomenet er kanskje best kjent for å knytte tall, bokstaver og lyder til farger, men en variant kan handler visst også om tall og rom.

Den engelske Wikipedia-artikkelen om Synestesi, har et avsnitt om «Number form synaesthesia»:

Main article: Number form
A number form is a mental map of numbers, which automatically and involuntarily appears whenever someone who experiences number-forms thinks of numbers. Number forms were first documented and named by Francis Galton in «The Visions of Sane Persons». Later research has identified them as a type of synesthesia. In particular, it has been suggested that number-forms are a result of «cross-activation» between regions of the parietal lobe that are involved in numerical cognition and spatial cognition. In addition to its interest as a form of synesthesia, researchers in numerical cognition have begun to explore this form of synesthesia for the insights that it may provide into the neural mechanisms of numerical-spatial associations present unconsciously in everyone.

Det interessante er at fargeskissen på denne siden ligner svært mye på min egen tallrekke, bortsett fra fargene og hvilken vei linjen går. Min tallrekke fra 0–100 ser ca. slik ut:

Et grovt forsøk på en 2D-gjengivelse av mitt indre metale 3D-bilde av tidslinjen fra 0-100. Tallene fra 1-12 følger klokken, men beveger seg fra meg i rommet. Så går det i noenlunde rett linje over til 20, før sløyfen begynner å bevege seg imot meg igjen. Tallene fra 35-80 beveger seg opp og ned, før det begynner å bevege seg litt fra meg igjen fra 90-100.

Det kan se ut som det er flere som visualiserer de tallene fra 1–12 som en klokke. Bølgene mellom de runde tallene er jeg visst heller ikke alene om.

Spennende!

Legg igjen en kommentar

