h1

«Tar ikke lengre tid enn frossenpizza»-argumentet

søndag 18. september 2011

I en hektisk hverdag ønsker mange å bruke så kort tid som mulig på middagen. Dette har resultert i at kjappmat som f.eks. frossenpizza, har blitt en svært vanlig middagsrett i de norske hjem. Hvis man i tillegg er som meg, og ikke er spesielt glad i å lage mat (eller å vaske opp), så er det kjappeste alternativet enda mer fristende.

For frossenpizza er veldig kjapt og lettvint.

Så forsøker man å finne sunnere alternativer, men uten å risikere å måtte stå på kjøkkenet i timevis. Mange der ute vil gjerne ha oss til å spise sunnere, og forsøker å gi gode råd. De forsøker blant annet å komme opp med alternativer som er like kjapt og enkelt som frossenpizza. Og det mangler absolutt ikke på sunne middager som kan lages på 20–30 minutter.

Det er bare det at de glemmer en svært viktig detalj.

(foto: ARBAY/wikimedia.org)

Frossenpizzaen hiver man i ovnen, og så gjør man noe annet i de 15-20 minuttene pizzaen steker. Man henger ikke over grytene, eller står ikke og hakker grønnsaker eller gjør andre kokke-greier.

Nei, man kan gjøre noe helt annet enn å lage mat!

Derfor blir argumentet litt dumt, og når ikke helt hjem hos meg. Jeg vil helst gjøre noe annet enn å lage mat. Og så skal det være minst mulig oppvask etterpå.

En av de første gangene jeg virkelig reagerte på dette argumentet, var da vi så et Puls-program tidligere i år. NRKs treningsguru Yngvar skulle vise hvor mye godt han kunne lage på den tiden det tok å steke en Grandiosa. (Innslaget starter ca. 25:30 ut i dette klippet.) Etter en kontrollsteking av en grandis med litt ekstra ost fra start til mål (ca. 32 minutter), setter han i gang å styre og hakke og vispe og steke og koke i et durabelig tempo. Hjelp!

Han rekker det innenfor Grandis-tida, såvidt. Og han har briljert med å lage hele tre retter. En fiskeform, noe kokosreke-greier og paprikasuppe.

Men herlighet da! Hvis problemet bare var selve tida på 30 minutter, greit nok. Men siden det for meg også handler om at frossenpizza er enkelt, så var dette totalt skivebom. Hvis innslaget også hadde sammenlignet tida det tok å rydde og vaske etter en grandis sammenlignet med den sunnere vairanten, så er det vel ingen tvil om hva som hadde tatt kortest tid. Hele innslaget blir derfor veldig lite realistisk, lite pedagogisk, og bare stressende. Puls-programlederen oppsummerer det vel greit nok når hun etterpå kommenterer at «du så sliten ut». Puh… ja. Jeg ble sliten av å se på!

En innbitt, småstresset Yngvar pisker paprikasuppe (stillbilde fra innslaget)

Hvis Yngvar hadde holdt seg til én rett – fiskeformen, så kunne argumentet vært mer gyldig. For en fiskeform er faktisk ganske enkelt å lage. Du kan hive stort sett ferdigkjøpte ingredienser i en form, putte forma i ovnen og «glemme» den til den er ferdig. Ganske enkelt. Du må kanskje koke poteter i tillegg, og eventuelt annet tilbehør. Ja, og så er det mer oppvask. Men slett ingen komplisert rett, og du kan få gjort mye annet innimellom, eller ta mange pauser. Alt etter som.

Så hvordan får man sånne som meg til å lage sunnere middager? (Nå spises det ikke mye frossenpizza her i huset, da, for å ha sagt det, og i alle fall ikke grandis, men det finnes jo nok av kjappe, enkle, usunne alternativer der ute…)

Det aller beste hadde selvfølgelig vært om matprodusentene kunne kommet opp med en supersunn kjappmiddag, altså sunn (og billig og god!) på alle måter. Men vi må nok basere oss på at de sunneste middagene må lages fra grunnen av en god stund framover.

For mange handler det også om pris. Selv om noen politikere snakker om det, og enkelte butikkjeder sier at de gjør noe med det, nemlig at sunn mat må bli billigere, så opplever mange at pengene ikke strekker til. Da blir de usunne og kjappe og rimeligere alternativene redningen. Ja, nå får du jo til og med nøkkelhullsmerket Grandiosa…

For min del har det vært viktig å finne en håndfull middagsretter som er enkle å lage og som ikke genererer et tonn med oppvask. For jeg tror jeg har funnet ut at det er oppvasken som er min akilleshæl. Jeg må også bare glemme den herlige tanken på at jeg helst ikke vil stå ved komfyren, så da gjør det egentlig ikke noe om det tar litt mer enn en halvtime å lage maten. Etterhvert som jeg har laget den samme retten noen ganger, tar det også kortere tid å lage den.

Så neste gang du vil bruke argumentet «like kjapt å lage som Grandiosa». Vær så snill…

3 kommentarer

  1. Helt enig med deg. det er kanskje like kjapt som grandiosa, dersom du er utdannet kokk som aldri har gjort annet enn å kutte grønsaker hele livet og har noen backstage som tar oppvasken og rydder opp etter deg…


    • Eller om du elsker å stå på kjøkkenet, kokk eller ikke… Det er noe med det å kjenne sitt publikum🙂


  2. […] er det selvfølgelig det at jeg (som tidligere nevnt) ikke er spesielt glad i å lage mat. Ikke liker jeg å kokkelere, og ikke liker jeg å vaske opp. […]



Legg igjen en kommentar

