h1

Haakon VII lange og VII breie

lørdag 8. oktober 2011

Siden tidlig i fjor (eller var det i forfjor) og fram til i sommer har kommunen jobbet med å forbedre Haakon VIIs gate på Lade i Trondheim. Og pent har det blitt, med fire-felts vei, som før, men med ny asfalt, ny sykkelvei på begge sider, trær og lyskryss. Et riktig pent syn.

Denne opprustingen var det virkelig behov for. Det var håpløst å komme seg inn på veien fra sideveiene, og fotgjengere var fritt vilt. Det var bare to-tre dårlig opplyste forgjengeroverganger på hele den lange strekningen, og svært mange kjørte en del over fartsgrensa, for å si det slik. Så det var bra å få pusset opp.

Men.

Det er et stort men. For makan til ineffektiv trafikkavvikling har jeg aldri sett.

De har altså satt opp seks lyskryss på strekningen, og venste felt i begge retninger er i hovedsak forbeholdt trafikk som skal svinge til venstre. Med det resultat at all trafikk stamper i høyre felt, siden de aller fleste skal rett fram. Det er nesten ikke trafikk i det hele tatt i venstre felt. Unntatt noen få som faktisk skal til venstre, samt de som holder til venstre og kjører rett fram enten på trass, eller fordi de gir blaffen i veimerkingen. Ja, til og med Poitiet finner på å kjøre feil her, observerte jeg en dag:

Lyskryss…

…er ingen dum idé i utgangspunktet, men her i denne gata er det særlig fire ting som er på ville veier:

Det er alt for mange av dem, og de kommer for tett. Seks lyskryss på den strekningen er minst ett for mye.

Det tar aaaaalt for laaaaang tid. Er du så uheldig å få rødt lys, må du virkelig smøre deg med tålmodighet. Når kryssende trafikk endelig har fått rødt lys, så skal venstretrafikken få grønt lys. Den grønne venstrepila varer ikke så lenge. Men når den pilen endelig har blitt rød, går det 1… 2… 3… 4… 5… 6… sekunder før det endelig begynner å gå din vei. Ja, jeg har tatt tiden.

Å tvinge all trafikk inn i én fil er lite effektivt. En god del, jeg ser dem hver dag, legger seg i venstre fil uansett. De som er ansvarlig for veien har kommentert i avisa at de som ligger i venstre fil for å kjøre rett fram, ødelegger for alle fordi de trigger følerne i bakken slik at det bli grønt lys til venstre, og dermed blir det lenger tid å vente for alle. La meg få opplyse øvrigheta om at det blir grønn pil uansett! Samme hvor tomt det venstre feltet er, blir det grønn pil til venstre. Alltid. Og vi som skal rett fram må vente unødig lenge hver eneste gang.

Ja, hver eneste gang. For hver eneste morgen, eller ettermiddag, eller kveld, som jeg kommer østfra mot Haakon VIIs gate, så må jeg stoppe på rødt lys ved Lade Arena. Og nesten like ofte også i det neste krysset, og i kryss nr. 3, berger stort sett i kryss nummer 4, men så er det stopp igjen i kryss nummer fem. Og sannelig er det ikke rødt lys også i det siste krysset ved City Lade. Og samme regla gjentar seg når jeg kommer andre veien.

Kun én gang – én gang – i løpet av 3–4 måneder (eller noe sånt) med daglig kjøring, har jeg kjørt gjennom hele Haakon VIIs gate på gjennomgående grønt lys. Da måtte det tvitres:

Forbedringspotensiale

Noen må justere intervallene på de lyskryssene, slik at de er mer synkronisert med tanke på gjennomgangstrafikken. Slik at det kan være mulig å kjøre gjennom hele gata uten å måtte stoppe på rødt hele veien.

Noen må også justere ventetiden det tar mellom det ene lyset blir rødt og det andre begynner å skifte.

Noen må gjøre følerne i bakken i venstrefeltene mindre følsomme sånn at de ikke trigger grønt lys til venstre bare på grunn av asfalten som ligger oppå dem. Eventuelt må noen rette opp en feilprogrammering i lysene.

Ut fra et rent miljøperspektiv er dagens løsning helt krise. Bilene står i stampe i ett felt og oser eksos mens de venter på grønt lys. Igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen…

Jeg forstår idiotene som velger å drite i oss andre, og trafikkreglene, og kjører venstrefeltet fra ende til annen. Men de letter ikke akkurat på humøret der jeg sitter og fruster i rød tåke.

Kan denne «Noen» vennligst gjøre noe med dette? Fort?

På forhånd takk.

2 kommentarer

  1. Lol, det de har gjort er å bygge en trefeltsgate med fire felt. Med tre felt hadde det ikke hvert mulig å kjøre rett fram i venstre fil, å trafikkflyten hadde blitt mye bedre. Dessuten kan det umulig være nødvendig med tolv fotgjengerfelt på strekningen.
    Mvh en som har sluttet å kjøre nevnte gate.


    • Det har du trolig rett i. Nå har heldigvis jobben flyttet til et mer sentralt sted, så jeg er ikke nødt til å kjøre den veien hver dag lenger. Men når jeg må den veien nå, så unngår jeg fortsatt Haakon VII. I alle fall i rushtidene.



Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: