h1

Med fokus på sikkerhet

torsdag 21. februar 2013

Etter at iPad-dingsen hadde mast mange nok ganger uten at jeg hadde gjort noe, fikk jeg ikke lenger noe valg. Ville jeg laste ned den appen fikk jeg værsågod å sette opp svar på tre sikkerhetsspørsmål til min Apple-ID.

Men dette var ikke bare enkelt. Jeg skal altså velge tre spørsmål, og det er kun mulig å velge blant forhåndsdefinerte alternativer. Og for noen spørsmål! Det er kun et par av dem som kanskje kan ha et entydig svar, men de er av en sånn art at «hvem som helst» kan få til å enten gjette seg til eller finne ut svaret ved litt kjapp googling.

På den norske utgaven kan man velge mellom følgende spørsmål:

Hva het bestevennen din da du var tenåring?
Tenåring, ja… Da jeg var 13 eller da jeg var 16? Eller kanskje da jeg var 19? Jeg vet hvilket navn som ramler ned i hodet mitt nå, men vil jeg tenke på den samme personen når jeg trenger å huske dette om et par år?

Eller kanskje jeg burde telle med farmors gamle hund?

Hm… Eller kanskje jeg burde inkludere farmor og farfars gamle hund?

Hva het det første kjæledyret ditt?
Hm. Jeg hadde to. Katter. Skal jeg velge en av dem, eller skrive begge? Hvilken skal jeg så nevne først?

Hva var den første matretten du lærte å lage?
Det aner jeg virkelig ikke!

Hvilken film var den første du så på kino?
Ditto. Det første jeg husker at jeg så på kino var Flåklypa Grand Prix, men det var neppe den første.

Hvor reiste du den første gangen du fløy?
Ja, det husker jeg godt! Vi fløy fra Namsos til Florø for å komme oss begravelsen til min morfar. Midt på vinteren, i Twin Otter i full storm. Ikke noe man glemmer så lett. Men vi byttet fly på Værnes/Trondheim. Så skal jeg svare Værnes, Trondheim eller Florø?

Hva het favorittlæreren din på barneskolen?
Huh…

Hva er drømmejobben din?
Hvordan beskrive det med et ord eller to som lar seg gjengi lenge etter? Og kanskje har jeg skiftet mening om noen år?

Hva er favorittbarneboken din?
Favorittbarnebok? Aner ikke. Men jeg leste mye Jack London da jeg var i 10-årsalderen, og da var det vel Hvor gullfeberen raser som var favoritten. Teller det, tro?

Hva var modellen på ditt første kjøretøy?
Enhver med kjennskap til å søke på Google, eller som har fulgt meg litt på nett skal alltids klare å finne ut at min første bil var en Toyota Corolla. Men uansett: Skal jeg svare «Toyota», «Corolla», «Toyota Corolla», «1986», «1986-modell», «Toyota Corolla 1986», eller hva?

Hva var kallenavnet ditt i barndommen?
Nei, det var ikke noe hyggelig å bli mint på. Fort videre til neste…

Hvem var din favorittskuespiller på skolen?
Nei, si det… Det var ingen skuespillere som gikk på skolen min.

Hvem var ditt favorittband eller din favorittsanger på skolen?
Nei, pass…

I hvilken by møtte foreldrene dine hverandre?
Ja, denne kunne kanskje være et sikkert spørsmål med et enkelt svar, og noe som ikke så mange andre kunne vite. Men for de fleste andre er nok sannsynligheten stor for at foreldrene møttes akkurat i den byen man bor. Så det var den sikkerheten. Eller kanskje de ikke engang var i en by da de møttes, som f.eks. foreldrene til Jardar.

Hva het den første sjefen din?
Jeg hadde utplassering i en bokhandel, men husker ærlig talt ikke hva sjefen het…

Hva het gaten der du vokste opp?
Enkelt spørsmål og enkelt svar, kanskje ikke søkbart på Google, men en som kjenner meg litt skal nok klare å finne ut av det. Mange her i landet har vel ikke engang hatt gateadresse der de vokste opp. Neste…

Hva heter den første stranden du besøkte?
Hæ?

Hva var det første albumet du kjøpte?
Plate eller kassett? Eller CD? «Eller fotoalbum?», spør Jardar. Jeg husker den første kassetten jeg kjøpte, men ikke godt nok til at jeg klarer å skrive det på samme måte om to år. Neste…

Apple avkrever svar på 2 av 3 forhåndsdefinerte spørsmål. Men så var det det å huske hva du svarte, da.

Apple avkrever svar på 2 av 3 spørsmål. Men så var det det å huske hva du svarte, da.

Nei, det var visst alt! Javel, hva gjøre nå?

Det skal innrømmes at jeg valgte blant disse spørsmålene første gang jeg satte opp dette. Bl.a. spørsmålet om min første bilmodell. Men da jeg måtte svare på spørsmålet noen måneder senere, kunne jeg ikke for mitt bare liv få skrevet riktig svar. Så jeg måtte resette hele greia. Noe til sikkerhet.

Og noen måneder senere skulle jeg sette opp jobben sin iPad… Hva het den første sjefen din? Hmnja…

Språklig kluss

Det er ikke bare spørsmålene i seg selv som er litt rare. Dersom du blir nødt til å svare på spørsmålene på et annet språk enn det du satte opp spørsmålene med, kan du også bli overrasket. Det kan se ut som de har ryddet opp en del i dette siden første gang jeg satte det opp, for tidligere kunne det være helt forskjellige spørsmål på de ulike språkene. Fortsatt er det noen ulikheter:

NO: Hva het bestevennen din da du var tenåring?
US: What is the first name of your best friend in high school?

NO: Hva var modellen på ditt første kjøretøy?
US: What was the model of you first car?
UK: What was the model of your first motorised vehicle?

NO: Hvem var ditt favorittband eller din favorittsanger på skolen?
SV: Vilket var ditt favoritband när du gick i skolan?

NO: Hvem var din favorittskuespiller på skolen?
US: Who was your favorite film star or character in school?
DK: Hvem var din yndlingsskuespiller eller -figur, da du gik i skole?

Bil eller motorisert kjøretøy? Altså, bilen eller mopeden? Skuespiller eller «figur»? Akk!

Tanken er god, men…

Sikkerhetsspørsmål er i utgangspunktet en god tanke, men løst på denne måten blir det bare tull. Det minste man burde kunne forlange, er å få formulere egne spørsmål. Da kunne man formulere noen spørsmål som garantert lar seg svare på om noen år, og som ikke hvermannsen kan finne ut av.

Inntil videre har jeg løst det på min helt egne, kanskje litt sære måte. Jeg har i alle fall ikke svart ærlig på spørmålene jeg valgte, for å si det slik. Men nå er det i alle fall bare jeg som ikke vil ha noe problem med å svare på dem.

Legg igjen en kommentar

