h1

Det året jeg byttet bilstereo

tirsdag 26. februar 2013

I april 2012 kjøpte jeg ny bil. I nyebilen stod det bare en standard FM-radio av simpleste sort. Jeg var i utgangspunktet interessert i en bil hvor jeg kunne bytte ut bilstereoen med den stereoen jeg hadde i gamlebilen. Og i følge diverse nettsider, fantes det monteringsrammer for standard Toyota Yaris → ISO. Og selv om denne var 2-DIN og stereoen min var 1-DIN, fikk jeg vite at det ikke skulle være noe problem. Man satte bare inn en liten boks i det sorte hullet som blir til overs.

Så i fjor sommer bestilte jeg time hos Bilradiospesialisten for å få 1) montert alarm, 2) montert bilstereoen og 3) montert Parrot blåtann-system (den siste også fra gamlebilen). Greit å benytte ferien til en bilfri dag, tenkte jeg.

Jeg bestilte timen via e-post, og var først uheldig å skrive at jeg hadde en Toyota Auris i stedet for Toyota Yaris. Aner ikke hvordan det skjedde, men det skjedde. Jeg var uansett kjapt ute i den videre kommunikasjonen og presiserte at det var Yaris det var snakk om. Og det ble oppfattet, for siden det var Yaris det var snakk om, ville det ta litt lenger tid å få den monteringsramma jeg trengte. Så det ble satt opp en time 4-5 uker fram i tid, 16. juli.

Den originale radioen som fulgte med bilen var bare en FM-radio.

Den originale stereoen som fulgte med bilen var bare en FM-radio.

Så kom dagen, og jeg leverte bilen. Men den monteringsramma de hadde bestilt, var ikke kommet. De ventet varer i løpet av dagen, og regnet med at det vi ventet på fulgte med der, så jeg satte fra meg bilen og håpet på det beste. Uansett kunne de jo montere alarmen.

Da jeg hentet bilen på ettermiddagen, var delene fortsatt ikke kommet. Så jeg dro hjem igjen med ny alarm og gammel stereo med løfte om at de skulle gi beskjed når delene var kommet.

Et par uker senere var ramma kommet, og jeg leverte bilen igjen.

I løpet av dagen ringte telefonen. – Hei, det er fra Bilradiospesialisten her. Du, den ramma som har kommet. Det var feil ramme. Det var en ramme til en Toyota Auris. Så vi får ikke montert stereoen din i dag heller.

Javel, da skulle de bestille opp riktig ramme denne gangen. Men det var visst ikke så enkelt å få tak på. Så de skulle gi beskjed når riktig ramme var kommet.

Det varte og det rakk uten at jeg hørte noe. Jeg hadde også mange jern i ilden i denne perioden. Men etter å ha etterlyst status i midten av september, fikk jeg endelig positiv melding om at nå var ramma endelig kommet. Og denne gangen var det helt sikkert riktig ramme. Ny time ble satt opp på ettermiddagen den 17. oktober.

08:45 på morgenen den 17. oktober ringer telefonen.
– Hei, det er fra Bilradiospesialisten. Jeg har dårlige nyheter til deg. Huff, dette begynner å bli pinlig.

Jeg gikk i trafikken, og hørte ikke alle detaljene, men ett eller annet hadde skjedd under frakt eller håndtering slik at monteringsramma hadde fått en knekk. Den var dermed ødelagt, og kunne ikke monteres inn i min bil.

Selgeren på Bilradiospesialisten satte himmel og jord i bevegelse, og måtte visst helt til England for å få tak i ny ramme, og få den hastefraktet til Trondheim.

Jeg sparte meg en bomtur den ettermiddagen, og skulle få ny beskjed.

I begynnelsen av uken etter ringte den hyggelige mannen igjen og kunne sette opp time til meg førstkommende fredag, 26. oktober. Nå skulle han låse inn ramma til jeg kom, sa han, så vi var sikker på at den ikke ble ødelagt.

Fredagen kom, jeg leverte bilen, og gikk meg en tur til Nardosenteret mens jeg ventet. Etter en stund ringte telefonen. – Hei, det er fra Bilradiospesialisten her, du. Det vil seg ikke dette. Da vi skulle montere den nå, så oppdaget vi at stereoen din ikke passer med ramma.

Han hadde et par forslag som bl.a. innebar en ny stereo, og ba meg komme så fort jeg kunne.

Hæ, tenkte jeg. Men det er da standard ISO-radio? Og selv om min er en 1-DIN, og originalen er en 2-DIN, hadde jeg jo fått beskjed om at det skulle gå helt fint.

Vel framme fikk jeg forklart problemet. Min stereo hadde bare ett sett med skruehull for montering, og festeanordningen i dashbordet stod så langt inne, og halvveis midt på, at min stereo ville blitt stående langt inni og ellers krøkkete plassert. Der var flere hull på sidene, men de manglet gjenger til skruer, og kunne dermed ikke brukes.

Montøren forklarte at det vanligvis var flere gjengehull på slike stereoer, men det var det altså ikke på denne. At dette ikke passet sammen var det dessverre ikke mulig å vite før de hadde demontert opplegget i bilen og forsøkt å montere stereoen, så derfor var det ikke mulig å forutsi. Dessverre.

Jeg fikk så et tilbud om en ny 2-DIN-stereo med skjerm og blåtann og USB og greier. Jo, sikkert fin den. Men jeg hadde ikke akkurat planlagt å kjøpe ny stereo. Dessuten liker jeg ikke å ta sånne valg på sparket.

Noe av det jeg har slitt mest med når jeg har vurdert eventuell ny bilradio, er at jeg ofte blir møtt av en demovegg full av slike lavoppløste LCD-display med stor tekst på én linje. Hallo! Vi er i 2013, ikke 1990! De nye bilradioene som kommer nå med berøringsskjerm og navigasjon, har mye bedre oppløsning, men her er det også mye stygt grensesnitt. Jeg fant en jeg likte litt en gang, men der fikk jeg ikke til å slå av «tastelyden». Takk og farvel!

Noe av det jeg har slitt mest med når jeg har vurdert eventuell ny bilstereo, er at jeg ofte blir møtt av en demovegg full av lavoppløste LCD-display med stor tekst på én linje, som vist over. Hallo! Vi er i 2013, ikke 1990! De nye bilstereoene som kommer nå med berøringsskjerm og navigasjon, har mye bedre oppløsning, men her er det også mye stygt grensesnitt. Jeg fant en jeg likte litt en gang, men der fikk jeg ikke til å slå av «pekelyden». Takk og farvel!

Selv om jeg fikk et knalltilbud, så var det fortsatt snakk om 2-3000 kroner. Dessuten var det kun FM-radio. Og selv om det var mulig å koble til en DAB-enhet, ville det da bli kanalskifte med fjernkontroll.

Nei, jeg så ikke helt poenget med å kjøpe ny FM-radio. I 2012. Fem år før de tenker å legge ned hele FM-nettet. Da kan jeg heller beholde den FM-radioen jeg allerede har. Selv om den ikke har blåtann.

Jeg gikk tilbake til verkstedet og kikket nærmere på min stereo igjen. Går det ikke an å mekke til noe, liksom? Montøren foreslo at han kunne prøve å gjenge til noen av hullene på sidene. Hvis han fikk til det, nemlig, så var det mulig å montere stereoen både lenger ut og lenger opp, slik at den kunne passe likevel. Jeg takket ja til tilbudet, og tok med meg bilen hjem, fortsatt med den gamle originalstereoen installert. Og fortsatt uten blåtann. Men med et lite håp om at det kanskje blir en ordning neste gang.

Noen uker senere tok jeg kontakt igjen, og fikk en positiv rapport. Montøren hadde fått det til, så det var bare å bestille time, så skulle det bli orden på det. 10. desember kl. 15:30 troppa jeg opp og leverte fra meg nøkkelen. Klok av skade satte jeg meg ned i sofakroken på stedet, og ventet der. Et kvarters tid senere kommer det en slukøret mann bort til hjørnet mitt. «Dette er flaut.»

De fant ikke stereoen. Det viste seg at «min» montør var blitt sjuk og hadde gjort seg utilgjengelig. Han tok i alle fall ikke telefonen. Han hadde da tydeligvis lagt stereoen min på en lur plass slik at den ikke skulle bli kastet el.l. Men den plassen var så lur at selv om de lette høyt og lavt, så var ikke stereoen å oppdrive.

Nei, da var det bare å pakke sammen igjen og vente på neste anledning. Og håpe at det er sånn at stereoen ligger på en lur plass, og ikke sånn at den ikke ble lagt på en lur plass, og dermed var blitt kastet…

Nytt år, nye muligheter

Året tok slutt uten at det skjedde noe mer. Januar gikk også uten at jeg hørte noe fra dem. Jeg hadde også ganske travle dager, så det var ikke før i februar at jeg endelig sendte en mail med spørsmål om de har funnet stereoen.

Etter litt fram og tilbake fikk jeg kontakt med riktig person igjen. Joda, stereoen var funnet. Den var blitt lagt på en «lur» plass, ja.

Ny time ble avtalt mandag 25. februar. Nå var det vel ikke mer som kunne gå galt…

Mandagen kom, og jeg møtte til avtalt tid. Jeg satte meg ned i ventekroken i butikken slik som forrige gang, sånn i tilfelle. Nervøsiteten steg et par hakk da jeg så montøren pile opp trappa i butikken med en kollega i hælene. Og enda mer da han kom ned igjen, og jeg så at han satte kursen mot meg. Hva nå?

– Det er du som har Toyota?
– Ja?
– Ja, du skulle ha opp sånt display, og så har jeg glemt litt hvor du ville ha det.
– Skal jeg være med og vise deg?
– Ja, det kan du!
(– PHIUU!)

En drøy time senere var alt på plass. Endelig. Lettelsen var til å ta og føle på både hos meg og hos dem. Dette har vært en underlig reise på mange måter. Jeg har ingenting vondt å si om Bilradiospesialisten etter denne episoden. Her har det ikke vært ond vilje, bare en lang rekke med veldig uheldige omstendigheter. Omfanget i seg selv gjør det hele mer morsomt enn irriterende. Derfor denne bloggposten.

Endelig er saligheta på plass. DAB-radio og blåtann.

Endelig er saligheta på plass. DAB-radio og blåtann. Og litt ekstra plass til diverse rot.

Endelig har jeg fått det som jeg ville har det. En ørliten strek i regninga at det likevel ikke lot seg montere en overgang sånn at kontrollene på rattet fungerte. Men det får så være. Det er uansett enklere å justere volumet på denne enn på den stereoen som fulgte med i bilen.

Og endelig kan jeg også svare når telefonen ringer mens jeg kjører, for nå er blåtann-dingsen også på plass.

Da håper jeg at det blir noen år til jeg må skifte bilstereo igjen! Men til neste gang håper jeg det har vært en rivende teknologisk utvikling på bilstereofronten sånn at jeg også kan finne noe jeg liker.

Legg igjen en kommentar

