h1

Bilvaskemaskinkomplikasjoner II

tirsdag 12. mars 2013

Som tidligere nevnt har jeg at anstrengt forhold til bilvaskemaskiner.

For at det ikke skal forsvinne ut i glemselen, gjengir jeg her på bloggen de to historiene som jeg i sin tid postet på usenet. Under kan du lese som den andre hendelsen (den første er her).

Bilvask med komplikasjoner

Postet første gang på no.alt.frustrasjoner, 10. november 2002 (inntil videre tilgjengelig også via Google groups)

Jeg har hatt et par traumatiske opplevelser i bilvaskemaskiner. Se bl.a hva jeg opplevde med gamlebilen (Toyotaen): [URL]

Foto: David Hewitt

Illustrasjonsfoto: David Hewitt

I går måtte jeg vaske bilen, pent nødt. Den så ikke ut. Og på grunn av soltaket har jeg dårlig erfaring med børstefri vask da det harde trykket gjør at det kommer inn vann.

Jeg dro til Statoil på Nidarvoll, Trondheim, da jeg har Statoilkort (kjekk sak).

Først var det fem biler i kø. Lang ventetid. Jeg hadde aldri vasket bilen der før, så jeg ble litt forundret over opplegget. Det er to biler inne i maskina. Første avdeling er forvask og underspyling eller noe og andre avdeling er vaskeavdelig med børster og tørking.

Underspylinga gikk greit, men så kom børstevasken.

Børstene rullet avgårde bakover, men de fortsatte liksom, og holdt på lenge der bak før de bestemte seg for å komme framover igjen. Så kom de på høyde med forhjulene. Der ble de stående og spole. Rundt og rundt på samme sted. Så stoppet de. Leeenge. Begge de grønne pilene lyste, men porten åpnet seg ikke. Så startet de igjen, men fortsatt på samme sted. Så stoppet de.

Da kom betjeningen, og ville til å rygge ut hele køen og begynne helt på nytt igjen! (Å nei, tenkte jeg. hvorfor skjer det alltid meg?).

Grunnen var nemlig at bilen min var for kort for børstene! Sensorene fikk problemer! Hæ?

Men jeg bare sa at det gikk greit, den var jo forsåvidt ferdigvasket, og fikk kjøre ut.

Jeg ser for meg scenarioet der statoilmannen får hele den frustrerte køen til å rygge bakover, og hvem kommer ut av vaskehallen sist? Ja, ei jente, til overmål blond. Nei, da fikk heller bilen lufttørke.

Men, hva er egengtlig minimumslengde i en børstevask? Det står jo plakater om makslengde, men minimumslengde var noe nytt. Er den den samme overalt?

Noen som kjenner til dette? Evt. hvor jeg kan dra neste gang?

Krysspostet, FUT satt.

judith

VW Polo ’96

Legg igjen en kommentar

