h1

Posten midlertidig borte

lørdag 4. april 2015

Selv om eksil-leiligheten ikke er så veldig langt unna vårt egentlige hjem, valgte vi å bestille midlertidig ettersending av posten sånn at vi skulle slippe å dra opp på Risvollan hele tiden for å hente post.

Vi bestilte tjenesten via nettsidene til Posten, og bestilte ettersending til 30. april (i første omgang). Dette kostet den nette sum av 595 kroner. Ja, du leste riktig. Og hvis vi må forlenge ettersendinga, noe det kanskje ser ut som vi må, så skal Posten ha enda mer betalt i tillegg til et gebyr for endringen.

I beskrivelsen av tjenesten sier Posten at «Det vil ta minimum 2 dager ekstra før posten er fremme på din midlertidige adresse», og vi tenkte at det kan da umulig ta evigheter å videresende posten fra 7036 til 7037…

…så feil kan man ta.

Det som uansett ikke blir videresendt

Det første problemet vi oppdaget var alt det som ikke videresendes. Én ting er at vi ved bestillingen måtte oppgi våre navn og fødselsnumre, sånn at det kun er post som er adressert til en av oss – med navn – som blir videresendt. Det vil si at post til sånt som kommer adressert til f.eks. Norsk Esperanto-Forbund eller Trondheim esperantoklubb el.l. fordi vi har verv, og ikke er adressert med navn, ikke blir videresendt.

Det gjelder også post til forlaget mitt, som er registrert som foretak. Selv om det er et enkeltpersonforetak, kreves det en separat – og enda dyrere – ettersendingsavtale via bring.no. I ren trass droppa jeg det, selv om innboforsikringen nok hadde dekket det også. Det kommer ikke så mye post, tross alt. Det sendes mest post ut.

Det andre, noe jeg oppdaget her om dagen, er at det slett ikke er bare Posten som leverer post for tida. Det finnes f.eks. et firma som heter Norpost AS, som distribuerer reklame og informasjon for kundene sine. På grunn av div. medlemsskap havner det med jevne mellomrom et blad i posten av den sorten. Dette omfattes selvfølgelig ikke av Postens ettersendingsavtale. Det må gjøres separat hos Norpost, men de tilbyr for tiden ikke denne tjenesten. De tilbyr kun å stoppe posten midlertidig, men det er til gjengjeld gratis, da, det skal de ha.

Det tredje er selvfølgelig den type post som leveres av lokale små «postbud» som leverer lokale gratisaviser, samt papirer fra borettslaget.

Når vi likevel er innom leiligheten på Risvollan med ujevne mellomrom, så stikker vi derfor samtidig bortom postkassen, og det hører til unntakene at den er tom. Og det er ikke bare på grunn av unntakene over.

Dagens fangst (2. april)

Det som skulle vært videresendt

For en del av det som absolutt skulle være videresendt havner likevel i postkassen vår hjemme. Særlig ser det ut til å ramme Jardars lokalavis, Vestlandsnytt, som rett som det er ikke blir videresendt til eksilet, men som havner i postkassen på Risvollan. Dette skjer også en gang i blant med andre sendinger, men det virker som om Vestlandsnytt er spesielt hardt rammet. Vi har ikke ført statistikk, men dette skjer relativt ofte, i alle fall ukentlig.

Men det skulle bli verre…

Den 27. mars kom det en lapp i postkassen på Nidarvoll om at det var kommet en sending som var for stor for postkassen. Denne lappen var påklistret en ettersendingslapp. Det var altså lappen med varsling som var videresendt. Dermed ble spørsmålet: hvor skal jeg hente denne? Post i butikk på Risvollan eller Post i butikk på Nidarvoll?

Sporingsinfo på appen

Sporingsinfo på app

Dagen etter skanna jeg strekkoden på varsellappen med sporingsappen til Posten, og siste melding der, datert samme dag, sier at «Mottaker har fått ny adresse. Sendingen er omadressert og videresendt til mottaker.» Da er den sikkert kommet til Nidarvoll, tenkte jeg. Det jeg også da la merke til var at forrige oppføring i sporingsappen, som sa «ankommet Risvollan» var datert 17. mars. Hva? 17. mars? De har altså brukt 11 dager på å finne ut at denne pakken skulle videresendes?

Jeg stakk innom Post i butikk på Nidarvoll, men der var det ikke kommet noen sending ennå. Jenta som stod bak disken slo opp sendinga på terminalen sin og sa at den var merket som «avvik». «Håper ikke det betyr at de har sendt den tilbake til avsender!» Men etterhvert kom hun til at den sikkert var på vei til Nidarvoll, for det stod jo også at den var videresendt fra Risvollan til mottaker. Så det var bare å følge med på appen, sa hun, så kom den nok snart. Så jeg holdt et lite øye med sporinga de neste dagene.

1. april var det fortsatt ikke skjedd noen bevegelse på sporingsappen.

Videresendt duplikatmelding

Kopi av omadressert duplikatmelding

Men da jeg kom fra jobb den dagen lå det plutselig en duplikatmelding i postkassen. Eller det vil si: det var en A4-kopi av en duplikatmelding, medregnet kopi av omadresseringslappen som var påklistra den originale duplikatmeldinga som jeg ikke hadde fått. Og på duplikatmeldingslappen stod det «Hentes på Rimi Risvollan». Jaha? Ligger den på Risvollan likevel? A4-arket var påklistret en lapp med et nytt sendingsnummer. Da jeg skannet den med mobilen fikk jeg ikke noe treff. Men sendinga har altså fått nytt sendingsnummer på veien? Da er det ikke så rart at ingenting hadde skjedd på det sporingsnummeret jeg hadde fulgt med på…

Så litt utpå kvelden, fortsatt den 1. april, kjørte jeg meg en tur til Risvollan, for jeg hadde også oppdaget at det stod hentefrist 31.03 på duplikatmeldinga. Det skulle tatt seg ut som den var sendt i retur. Mannen på Risvollan skannet lappen min, og kunne fortelle at sendingen var ankommet Prix på Nidarvoll. «Javel?» spurte jeg, «Når kom den dit?» «Den kom dit i formiddag». Javel? Men det er fortsatt ingen beskjed om det på sporingsappen. «Nei, det må du nesten ta opp med Posten», sa mannen bak postskranken i butikken. Jeg var på nippet til å spørre om ikke han også strengt tatt representerte Posten, men lot være.

Nå var det blitt så sent på kvelden at Prixen på Nidarvoll var stengt,  og neste dag er skjærtorsdag, noe som betyr at neste mulighet er lørdag, påskeaften. Da jeg kom hjem igjen tastet jeg inn det nye sporingsnummeret på posten.no via en god gammeldags nettleser, og da fikk jeg treff. Der var det én melding, nemlig at sendinga var ankommet Nidarvoll.

Endelig framme

Da lørdagen kom tok vi turen innom Post i butikk på Nidarvoll, og der fikk jeg endelig utlevert sendingen. Med håndskrevet omadressering på hovedpakken og påteipet duplikatmelding, og akkurat i rett tid til å få betalt den medfølgende fakturaen før fristen.

Det hele er veldig underlig. Hva er det egentlig som har skjedd her? Pakken ble sendt fra avsender 11. mars og kom fram til Risvollan den 17. mars. Risvollan har tydeligvis både rukket å sende varsel den 17. mars (med 10 dagers videresendingstid) og duplikatmelding den 24. mars før det ble oppdaget, kanskje den 28. mars, at selve sendinga kanskje også burde bli videresendt.

I første omgang var det altså bare varsellappen som ble omadressert. Det ble også duplikatmeldingen, men før den nådde fram til meg ble den tydeligvis fanget opp av et lyst hode. Men hvorfor havnet pakken på Risvollan i utgangspunktet?

Vi er jammen glade for at vi ikke bor midlertidig et helt annet sted. Enn om vi f.eks. hadde hatt midlertidig adresse på Sunnmøre? Da hadde det ikke bare vært å stikke en kjapp tur hjemmom for å sjekke postkassen!

Legg igjen en kommentar

